Siste dag på folkehøgskolen: – Kommer til å savne de små øyeblikkene

Lovise Hals trekker fram samtalene med middagsbordet som et høydepunkt. Foto: Julie Byberg Bø

Lovise Hals har utviklet seg mer på folkehøgskoleåret enn hun trodde på forhånd.

– Du finner alltid noen som passer for deg på folkehøgskolen, uansett hvilken bakgrunn du har, hva du er interessert i eller hvor du kommer fra, sier 19 år gamle Lovise Hals fra Trondheim.

Hun sitter på senga på internatet. Lovise og romkameraten er i ferd med å vaske ut dobbeltrommet de har delt for siste gang. Begge har gått Musikal-linja på Ringerike folkehøgskole, og nå er de i gang med sin nest siste dag på folkehøgskolen.

– Jeg har lært utrolig mye om meg selv, men også om andre mennesker. Vi har alle forskjellige oppgaver og væremåter, sier hun.

Ringerike Folkehøgskole

Sted: Hønefoss, Ringerike
Elevplasser: 135
Linjer: 16
Undervisning pr. uke: 27-42 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Vemodig

Lovise synes det er vemodig at dette er siste skoledag, samtidig som hun er klar for en forandring.

– Man lever utrolig tett på andre mennesker og lærer å finne sin plass i en stor menneskemengde, sier Lovise.

Hun trekker fram samtalene med middagsbordet som et høydepunkt.

– Det er de små øyeblikkene som setter seg i minnet, sier hun.

En blond jente med krøller reier opp senga.
Lovise synes det er vemodig at dette er siste natta på rommet. Foto: Julie Byberg Bø

Setter pris på vennskapene

Lovise har alltid hatt et sterkt og nært forhold til teater og musikk.

– Jeg har visst lenge at jeg ønsket å gå på ei musikallinje. Her fikk jeg sjansen til å ta dypdykk i det, sier hun.

Hun setter stor pris på vennskapene hun har fått i løpet av året.

– Folkehøgskoleåret har vært veldig innholdsrikt og fint. Jeg har vokst mye mer på året enn hva jeg hadde sett for meg, sier Lovise Hals.

En ung jente med blonde krøller smiler og ser bort.
Lovise tror hun kommer til å få sjokk etter avslutningen. Foto: Julie Byberg Bø

Variert hverdag

Lovise synes det største overraskelsen med året har vært at hverdagen har vært variert, selv om de for det meste har oppholdt seg på ett sted.

– Folk endrer seg og følelser endrer seg også her, sier hun.

Den siste kvelden på skolen skal de ha avslutningsfest med taler, vitnemålsutdeling og underholdning.

– Jeg tror avslutninga kommer til å bli veldig bra. Det er viktig at vi også går videre, sier Lovise.

Lovise forventer å få sjokk når avskjedens time kommer.

– Jeg tror jeg kommer til å merke det på kroppen i etterkant av avslutningen.

Til høsten skal Lovise reise til Spania og studere anatomi og fysiologi med en venninne fra folkehøgskolen.

Hun tror det største sjokket kommer til å bli at folkehøgskoleåret nå er slutt på ekte, og at de aldri vil komme tilbake til folkehøgskolen som elever.

– Vi er så vant med tilværelsen her, folkene man møter hver dag, rommet og rutinene, sier hun.

Vil savne de små øyeblikkene

– Hva har vært det beste med året?

– Alle vennskapene som jeg har fått, sier Lovise.

Mest kommer hun til å savne de små øyeblikkene.

– Det å gå ned i matsalen, møte alle vennene mine, samtalene på kveldstid, latterkrampene og spille biljard, sier Lovise.

Finn linjen som passer deg

Folkehøgskolene har linjer for alle interesser.

Utforsk linjene