Kompani Lauritzen-deltaker om folkehøgskole: – Jeg savner det hver dag

Amalie Anker deltok i Kompani Lauritzen: Tropp 1 i 2022. Foto: Matti Bernitz Pedersen

Amalie Anker er tidligere deltaker i Kompani Lauritzen og nå idrettsutøver på landslaget i kickboksing.

– Folkehøgskoleårene var de beste årene i livet mitt. Jeg ville ikke dra og savner det enda hver dag, sier Amalie Anker.

I høst deltok kickbokseren på Kompani Lauritzen: Tropp 1, som var en ny variant av det mye anerkjente Kompani Lauritzen med kjendisdeltakere. I Tropp 1 deltok tolv unge voksne som i utgangspunktet slet med overgangen til voksenlivet.

Nå bor Amalie i Oslo er på landslaget i kickboksing.

– Det var på folkehøgskolen jeg ble ordentlig introdusert for sporten, sier hun.

Skogn folkehøgskole

Sted: Skogn, Levanger kommune
Elevplasser: 95
Linjer: 10
Undervisning pr. uke: 28 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Amalie ble kalt Kompani-rekrutt 5 på TV-programmet. Foto: Matti Bernitz Pedersen

Amalie har fortvilelse i ansiktet. Hun skal til å hoppe fra et tårn.
På Kompani Lauritzen fikk Amalie Anker utfordret seg psykisk og fysisk. Foto: Matti Bernitz Pedersen

Visste ikke hva hun gikk til

I dag er Amalie 26 år. Hun startet på Skogn folkehøgskole, på linja Kickboksing og fitness, i 2016. Da hun søkte, visste hun ikke hva folkehøgskole var.

– Jeg satt i klasserommet på videregående og kom over en skole som tilbød tur til Thailand og kickboksing. Da var jeg solgt, sier hun.

Amalie visste ikke hva folkehøgskole gikk ut på, heller ikke at de skulle bo på skolen.

– Det var fint å ikke ha så mange forventninger også, fordi da ble jeg kun positivt overasket, sier hun.

Les også:

Fra folkehøgskole til VM

En mann og en kvinne som bokser.
Amalie ble ordentlig glad i kampsport på folkehøgskolen.

Nå bor Amalie i Oslo og er på landslaget i kickboksing.

Livets beste år

Amalie endte med å gå to år på Skogn folkehøgskole.

– Det er garantert de beste årene i livet mitt. Jeg ville ikke dra, sier hun.

Kickbokseren er veldig sosial av seg. Fortsatt er flere av Amalies beste venner de hun møtte på folkehøgskolen.

– Det var fantastisk å kunne være med folk hver eneste dag. Samholdet på folkehøgskolene er unikt – alle henger med alle, sier hun.

En gjeng pentkledde ungdommer smiler i kamera med diplom.
Amalie gikk to år på Skogn folkehøgskole. Foto: Privat

Sykt og gøy

– Kompani Lauritzen er det gøyeste og sykeste jeg har vært med på, sier Amalie.

Kompani Lauritzen

• Programmet går ut på at 14 deltakere konkurrerer om «opptak» til «Kompani Lauritzen». Deltagerne starter som rekrutter og må lære seg militær disiplin og må gjennom tøffe øvelser.
  • Norsk reality­serie som sendes på TV 2.
  • Sesong 1 hadde premiere 7. mars 2020, og serien ble en stor seersuksess.

Etter folkehøgskolen bodde hun hjemme i Arendal i seks år. Amalie hadde drømt om å delta på Kompani Lauritzen siden TV-programmet startet. Da de søkte etter «vanlige» deltakere, sendte hun raskt inn en søknad. På tross av en stor mengde søknader, ble Amalie innkalt til intervju. Etter tre omfattende intervjurunder fikk hun beskjed om at hun var blitt plukket ut deltaker.

Innspillingen varte i omtrent tre uker. Da Amalie kom hjem etter oppholdet, spurte familien hennes hva som hadde skjedd med henne.

– Jeg lærte ikke mest av ryddinga og strukturen, men det å måtte være sårbar foran andre, sier hun.

Amalie har etter TV-programmet blitt mer komfortabel med å vise seg fram når hun har en dårlig dag. Tidligere stengte hun seg inne på mørke dager, men viste et blidt fjes utad.

– Før Kompani hadde jeg aldri grått foran vennene mine. Nå hadde jeg grått foran hele Norge, sier hun.

En ung jente ser fortvilet ut når hun isbader i isen.
Amalie kaller Kompani Lauritzen den gøyeste og sykeste opplevelsen hun har hatt. Foto: Matti Bernitz Pedersen

Fikk et spark bak

Etter Kompani Lauritzen følte Amalie hun fikk et spark bak til å flytte ut fra barndomshjemmet. Hun dro til Oslo uten jobb og sted å bo. Målet var å satse kickboksing.

Nå jobber Amalie fulltid i barnehage, i tillegg til å trene på landslaget. Det innebærer som regel en til to treningsøkter hver dag, i tillegg til reising og konkurranser.

– Det føles fortsatt uvirkelig å være på landslaget. Det hadde jeg ikke trodd for noen år siden, sier Amalie.

Hver dagstår hun opp, trener, drar på jobb, trener, drar hjem og sover.

– Timeplanen min er ofte proppa full, men jeg prøver å være sosial av og til. Dersom en venninne ringer er jeg nødt til å planlegge, sier hun.

Motivasjonen hennes er å bli best i verden.

– Det målet fikk jeg på folkehøgskolen. Tidligere var jeg redd alt som het kampsport, og nå skal jeg til VM i slutten av 2023, sier Amalie.

Anbefaler folkehøgskole

Amalie anbefaler alle å gå på folkehøgskole.

– Etter videregående søkte jeg på folkehøgskole for broren min. Han dro og takket meg i ettertid for at jeg søkte for han, ler hun.

– Hva fikk du ut av folkehøgskolen?

– Veldig mye. Nå er det sju år siden vi sluttet, så jeg vet jeg fikk vennskap for livet. I tillegg utfordrer man seg selv sosialt ved å dele rom med noen. Som regel går det veldig bra. Skolene er flinke til å løse det.

– I tillegg sitter jeg igjen med gode minner og fantastiske lærere. De er så unge i hodet og med elevene. Hvis man tenker på noe, har man mulighet å snakke med de, sier Amalie.

Folkehøgskolene har enda ledige plasser

Finn linja som passer for deg her

Utforsk