Otilie (23) til unge med fagbrev: – Unn dere et år på folkehøgskole

Otilie elsket å jobbe, men trengte en pause for å gjøre det hun hadde mest lyst til. Foto: Privat

Otilie Jønsberg var lærling og tok fagbrev før hun begynte på folkehøgskole.  – Året var en belønning til meg selv, sier hun.

– Det er viktig at også folk med fagbrev tar seg tid å gå et år på folkehøgskole, sier Otilie Jønsberg (23) fra Sandefjord.

Hun er akkurat ferdig med et folkehøgskoleår på danselinja på Ringerrike folkehøgskole. Da hun begynte på folkehøgskolen, hadde hun allerede jobbet flere år som helsefagarbeider.

– Året skulle være min «treat» til meg selv, siden jeg har vært flink og jobbet mye tidligere. Det valget kommer jeg aldri til å angre på, sier hun.

To dansende elever i regn.
Otilie hadde danset noe før folkehøgskolen, men ikke mye. Nå fikk hun bruke et helt år på å dyrke interessen. Foto: Privat

Les også:

Sånn kombinerte vi yrkesfag og folkehøgskole

Unner alle med fagbrev en pause

– Folkehøgskoleåret var utrolig bra og innholdsrikt. Her får man tid til å dyrke en interesse man ikke har fått utforsket så mye tidligere, sier Otilie.

Før Otilie begynte på folkehøgskole, gikk hun helse- og oppvekstfag på videregående. Deretter var hun lærling i to år, før hun tok fagbrev som helsefagarbeider. Etter fagbrevet jobbet hun, samtidig som hun tok påbygg på deltid.

– Jeg elsket jobben jeg hadde, men starten på jobblivet ble ikke helt som jeg hadde sett for meg. Jeg syntes at jeg fortjente å gjøre noe jeg hadde lyst til, før jeg gikk inn i arbeidslivet for alvor, sier hun.

Hun unner også andre med fagbrev en pause fra jobblivet.

– Det er utrolig verdt det å ta en pause mens man fortsatt er ung. Kanskje åpnes noen nye dører for veien videre?

Ringerike Folkehøgskole

Sted: Hønefoss, Ringerike
Elevplasser: 135
Linjer: 16
Undervisning pr. uke: 27-42 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen
En ung jente tar selfie.
Otilie anbefaler unge med fagbrev å søke folkehøgskole. Foto: Privat

Vil savne felleskapet

Nylig hadde Otilie sin siste skoledag på folkehøgskolen. For henne var samholdet i klassen det beste med året.

– Å få danse med dem hver dag og bli en bedre danser har vært fantastisk, sier Otilie.

– Hva kommer du til å savne mest?

– Det er veldig folkehøgskoleklisjè å si fellesskapet på skolen, men det er sant. Det kan ikke sammenlignes med noe annet, sier hun.

Flere unge jenter i bunad og kjole smiler i kamera.
Otilie vil savne danseklassen sin mest fra skoleåret. Foto: Privat

Yrkesfag og folkehøgskole

• Du kan gå på folkehøgskole både før og etter lærlingtida, eller mellom Vg1 og Vg2.
  • Du har fortsatt rett til å søke lærlingplass selv om du går på folkehøgskole mellom Vg2 og lærlingtida.
  • De fleste skolene har 18-årsgrense, men kan gjøre unntak. To skoler har 16-årsgrense.
  • Du kan få støtte fra Lånekassen for å gå på folkehøgskole. 40 prosent av lånet blir gjort om til stipend når året er godkjent.
  • Folkehøgskole kan være nyttig i mange yrker siden du lærer å jobbe sammen med andre og kan bli tryggere på deg selv.
  • Flere skoler har linjer som kan være relevante i ulike yrker, sjekk www.folkehogskole.no for en oversikt over alle linjer.

Anbefaler eldre å gå på folkehøgskole

Allerede som 18-åring flyttet Otilie ut fra barndomshjemmet og inn i kollektiv. Der bodde hun i fire år før hun begynte på folkehøgskole.

– Jeg er veldig vant med å bo med folk. Likevel er kollektivlivet ikke i nærheten av det å bo på internat, sier hun.

Otilie var tre år eldre enn de fleste andre på kullet.

– I starten lurte jeg på hvordan jeg skulle få meg venner på skolen, siden alle var så mye yngre enn meg. Det gikk heldigvis helt fint, sier hun.

Siden Otilie gikk raskt ut i arbeidslivet, arbeidet hun ofte med mennesker som i hvert fall var ti år eldre. Hun var også vant til å lage egen mat, vaske eget hus og ha egne rutiner.

– Mange som flyttet til folkehøgskolen fra barndomshjemmet var ikke vant med det. Det var litt uvant i starten, men man må bare akseptere at alle ikke er på samme sted i livet samtidig, sier hun.

På tross av usikkerheten i starten, fikk hun seg raskt venner på skolen.

– Nå har jeg utrolig nære relasjoner med folk som er tre år yngre enn meg, sier Otilie.

Hun anbefaler andre å velge folkehøgskole selv om de er eldre enn flere på årskullet.

– Det er viktig å være nysgjerrig på folk selv om de er yngre – man blir ofte overrasket, sier hun.

Det er ikke for sent å søke

Folkehøgskolene har fortsatt ledige plasser og opptaket er åpent fram til august.

Søk her