Nye folkehøgskoler: Først Evje, så Svalbard. Nå kommer Granka folkehøgskole!

Ja, du leste riktig!

Nei, du gjorde visst ikke det. Granka folkehøgskole er en aprilsnarr.

Norske folkehøgskoler må dannes på norsk jord, og Folkehøgskoleloven måtte faktisk endres når det ble politisk vedtatt å legge en ny folkehøgskole til Svalbard. Men vi har flere skoler som drar på kortere eller lengre opphold til Kanariøyene.

Ny folkehøgskole, folkehøgskole, folkehøyskole, friår, Granka, 1april

Nå kommer det ny folkehøgskole på Granka! Foto: @fhssorlandet på treningsleir, Fuerteventura, Canarias, Spain.

Vi har knapt sluttet å juble for våre to nye folkehøgskoler – Evje folkehøgskole og Svalbard folkehøgskole – før nyheten om midler til drift av enda en ny skole kom i dag! Granka folkehøgskole skal etter alle solemerker ligge på Gran Canaria.

Litt utenfor vår radar som har strukket seg nord til Svalbard, men ikke lengre sør enn Evje, har ennå en ny skole lobbet seg helt inn i Kunnskapsdepartementet. I følge våre kilder er samtlige partier på Stortinget begeistret. Selv FrP støtter forslaget varmt, og vil sende en stor delegasjon.

Dannelse på Granka

Det opplyses fra departementet at Norge jo har en betydelig kontingent med nordmenn på De kanariske øyer. Demokrati og dannelse er hardt tiltrengt under de rådende forhold.

– På mange måter er Granka norskt land, opplyses det. Så utvidelse av folkehøgskoleloven skal være unødvendig.

Et samlet storting er klar på at folkehøgskolen her kan ta på seg et stort samfunnsoppdrag!

Ny folkehøgskole, folkehøgskole, folkehøyskole, friår, Granka, 1april

Tennis blir antagelig valgfag på Granka folkehøgskole. Foto: @idrettsskolen, Club La Santa, Lanzarote

Studietur til Granka

Hele Folkehøgskolekontoret er tatt litt på senga i dag, men har pakket for en drøy ukes studietur i den aller nærmeste framtid.

-Dette er et skritt i riktig retning, nemlig å gjøre folkehøgskolene verdensomspennende, heter det i en spontan reaksjon fra folkehøgskolekontoret.

I tillegg finnes det jo et betydelig rekrutteringspotensial til hele skoleslaget hos alle tenåringene som hvert år besøker de solsvidde øyene, legges det til. Folkehøgskolekontoret vurderer derfor en filial med ambulerende strand-stand på øyene. 89 % av medarbeiderne på kontoret har allerede søkt stillingen.

Ny folkehøgskole, folkehøgskole, folkehøyskole, friår, Granka, 1april

Med læringsglede og solkrem i bagasjen! Granka folkehøgskole ønsker velkommen! Foto: @exercisenhfhs @godanders Club La Santa Lanzarote

Fagene på Granka

Granka folkehøgskole skal etter det vi kjenner til profilere seg bredt på kjente og kjære folkehøgskolefag.  Som frihekling og makramé, friluftsliv lett beach & surf, samt Outdoor gaming. I tillegg til den helt nye linjene: Kor- og kastanjettlære. Nevnes må også valgfaget Alkofritt Vorspiel Culture, som har høy relevans for lokalsamfunnet.

Med læringsglede og solkrem i bagasjen vil antagelig elevene lære un poco de español –  i det åpne og frie landskapet på Granka folkehøgskole.

Studieturen går etter det vi erfarer til Jakutsk i Russland  – for kontrastens skyld.

Vi oppdaterer saken i morgen.

Foto lånt av @fhsmemez