Må innføre ny aldersgrense på grunn av stor pågang

Folkehøgskolene har aldri hatt flere søkere og må nå si nei til alle søkere under 21 år. Dette vil få virkning fra i dag, 1. april.

På grunn av stor pågang så må folkehøgskolene innføre høyere aldersgrenser for søkerne

Lagt til 2. april: Dette var naturligvis en aprilspøk.

Folkehøgskolene har aldri hatt flere søkere og det skaper problemer for mange skoler. Skolene har ikke søknadsfrist og tar opp elever helt fram til skolestart i august.

På grunn av stor pågang er enkelte linjer allerede fulle og vi har også fått tilbakemeldinger fra skoler som nå har innført ventelister til linjene sine, forteller informasjonsrådgiver Marit Asheim.

De eldste søkerne trenger plass i år og da er det trist om alt for mange linjer er fulle før de får sendt sin søknad

Ny aldersgrense

Med virkning fra i dag, 1. april, innfører folkehøgskolene derfor en ny aldersgrense for søkerne sine. Tidligere hadde skolene en aldersgrense på 18 år og enkelte hadde til og med en aldersgrense på 16 år. Nå innfører alle skolene en aldersgrense på 21 år.

– Vi ble rett og slett nødt til å innføre denne nye aldersgrensen, sier Marit Asheim. – Dem som er yngre enn 21 år har jo alltid mulighet til å søke til neste år.

Folkehøgskolene understreker at alle som har fått plass på folkehøgskole, får beholde plassen.

– Hvis man allerede har fått plass på en folkehøgskole så gjelder det uansett hvor gammel man er, forteller Marit Asheim.

Denne nye regelen gjelder kun for nye søkere etter 1. april

Informasjonsrådgiver Marit Asheim mener at folkehøgskolene ikke hadde noe annet valg enn å innføre 21 årsgrense på folkehøgskolene

Frustrerte søkere

Folkehøgskolene er forberedt på at mange under 21 år vil ta kontakt.

– Ja, vi regner med at det vil være en viss frustrasjon blant yngre søkere, forteller Marit Asheim. – Dette beklager vi sterkt, men vi håper på forståelse for at vi nå må prioritere de eldste søkerne.

Hun åpner likevel for en mulighet til å få plass på folkehøgskole selv om man er under 21 år.

Alle som søker i dag, 1. april, vil bli vurdert etter de gamle alderskravene.