- Jeg brukte folkehøgskoleåret på å teste om radio var noe jeg ville jobbe med

Nyansatt programleder i Norske tilstander på P3, Ingrid Simensen, takker folkehøgskolen for at hun i dag jobber med det hun liker aller best. At hun skulle begynne med radio var alt annet enn planlagt.

– Jeg skulle egentlig i militæret etter videregående, det var i alle fall planen min. Aller helst ville jeg jobbe med russisk etterretning, forteller Ingrid Simensen.

Hun flyttet hjemmefra allerede på videregående, for å gå på hudpleie-linja på Hamar. Drømmen var å bli make-up artist, og det var for langt å dagpendle fra hjemmet i Rendalen.

– Etter videregående hadde jeg avtalt å reise på backpacking med ei venninne. Hun er et år yngre enn meg, så jeg måtte gjøre noe annet det første året mens jeg ventet på henne. Da var planen militæret, fortsetter hun.

Ingrid Simensen studio p3

Ingrid stortrives som nyansatt programleder i P3, og takker folkehøgskolen for at hun fikk øynene opp for radio.

Tilfeldig møte på utdanningsmesse

På besøk på utdanningsmessa i Trondheim er derfor Ingrid nokså uinteressert. Hun er der fordi det er obligatorisk skoletid, men dilter mest etter andre i klassen og venter på at de kan gå ut igjen. Hun vet jo hva hun skal gjøre neste år.

– Plutselig hoppet det frem en blid fyr som lurte på om jeg hadde tenkt på radio, og om jeg kanskje hadde lyst til å være med til Cuba, ler Ingrid.

– Jeg hadde jo ikke det, og var heller ikke interessert i å høre på. Likevel syntes jeg det var litt frekt å bare gå videre. Etter hvert begynte jeg å tenke at Cuba hørtes varmere ut enn militæret, og at det kanskje ikke var så dumt.

Det var Ingrids første møte med en folkehøgskole. Hun hadde aldri tenkt på det som aktuelt, og heller aldri visst at det fantes egen utdanning i radiojournalistikk. Nå vurderte hun plutselig begge deler.

– Helt tilfeldig begynte jeg altså å tenke på radiojobb som noe jeg kunne tenke meg. Jeg søkte Skjeberg folkehøyskole for å teste ut om faget var noe jeg likte.

Ingrid Simensen reporter intervjuer Gaute Grøtta Grav

Etter studiene har Ingrid hatt flere engasjement i NRK. Likevel husker hun fremdeles de første intervjuene hun gjorde på Skjeberg folkehøyskole.

Les mer om Skjeberg folkehøyskole

Stor frihet

Det neste året er den blide mannen fra utdanningsmessa, Snorre, læreren hennes.

– Jeg elsket det! Vi startet vel med noen internsendinger på skolen, men etter hvert hadde vi direktesendte program på FM-nettet. Jeg kunne jo ingenting om radio fra før, så jeg lærte alt det grunnleggende med å jobbe i radio på folkehøgskolen, forteller Ingrid.

Klassen hadde stor frihet og kunne lage innhold ut fra det som interesserte dem. Det åpnet opp for mye kreativitet.

– Mitt aller første intervju som journalist noensinne gjorde jeg med Oslo Ess på Skjeberg. Jeg var så fan, og syntes det var utrolig kult at jeg fikk snakke med dem, sier Ingrid.

Et annet minne som sitter godt er direkteintervjuet hun hadde på lufta med Staysman.

Ingrid Simensen reporter intervjuer mann

– Jeg tror mye av den friheten vi hadde på Skjeberg gjorde at jeg ble så glad i radio. Vi fikk i prinsippet lage akkurat det innholdet vi ville. Det var bare å ta med seg opptakeren og dra ut, fortsetter hun.

Les også: Ida Fladen: – Jeg tror folkehøgskolen har hatt ALT å si for der jeg er i dag

– Ikke et friår

Etter året med backbacking ble det studier i Volda på Ingrid. Det hun lærte på Skjeberg hadde gjort henne tryggere på hva hun ville videre.

– Det aller viktigste jeg tok med meg fra Skjeberg var kreativiteten!

– Mange velger kanskje folkehøgskole for å få et friår. For meg var det ikke sånn. Jeg ville lære mest mulig, og teste ut om radio var noe jeg kunne like å jobbe med, sier hun.

Ingrid Simensen studio p3

I dag er hun ikke i tvil om at valget var rett. Etter studier har hun vært engasjert i ulike roller i NRK og jobbet med alt fra Nitimen og Reiseradioen på P1, til gjestebooker for P3morgen og programleder på P13.

I 2020 fikk hun fast jobb, og nå kan du hver ukedag høre Ingrid som programleder i Norske tilstander på P3.

– For meg endret folkehøgskolen hele livet! Det er rart å tenke på hva jeg hadde gjort nå, hvis ikke Snorre hadde snakket til meg den dagen. Jeg elsker radio, og det er fantastisk å få lov til å jobbe med det jeg liker aller best!