Nå får du snart svar fra folkehøgskolen du har søkt på

Det er mange som kan juble etter 15. november. Foto: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Den 15. november starter opptaket til norske folkehøgskoler. Det betyr at folkehøgskolene sender ut svar til alle som har søkt før denne datoen.

Folkehøgskolene har ikke samordnet opptak. Det betyr at søkerne vil få svar fra hver enkelt folkehøgskole de har søkt på.

Det betyr også at du kan få svar fra skolene på ulikt tidspunkt. Noen folkehøgskoler sender ut svar på morgenen 15. november, mens andre venter noen dager eller opp til en uke før du får svar.

Opptak til folkehøgskolene

Opptaket til folkehøgskolene starter 15. november. Det betyr at alle som har søkt før denne datoen blir med i førsteopptaket. Du kan søke folkehøgskole helt fram til skolestart i august eller til linjen er full.

Det er mange som jubler etter 15. november. Bilde: Mulbah Dulleh, Haugetun folkehøgskole

Hva skjer om du får tilbud om plass?

Gratulerer! Om du har fått tilbud om plass på folkehøgskole så gjenstår egentlig bare å lese det skolen har sendt til deg og å svare ja til plassen. Du skal også betale inn et beløp på rundt 2500 kroner til skolen.

Når du har svart skolen og betalt inn beløpet, så kan du i grunn bare lene deg tilbake og vite at du har et flott år i vente.

Skolen vil sende deg mer informasjon utover våren og sommeren. Du vil antakelig få tips om hva du skal pakke, informasjon om rommet dit og beskrivelser av hvordan du kommer deg til skolen.

Du skal først betale for selve skoleplassen når du begynner på skolen og får studiestøtte fra Lånekassen. Vanligvis skal du betale skolepenger en gang i måneden når du får studiestøtte.

I noen tilfeller kan skolen be om en innbetaling noen uker før du begynner på skolen. Dette vil skolen informere deg om i god tid.

Les også:

10 grunner til å velge folkehøgskole før studier

Hva skjer om du ikke får tilbud om plass?

Mange linjer er populære, og får flere søknader enn skolen har plass til. Det betyr at skolen ikke kan tilby deg plass på linjen.

Det er lov å være skuffet, men husk at det finnes mange andre folkehøgskoler og linjer som har plass til deg! Sjekk ut alle linjene, og send noen flere søknader. Husk at folkehøgskole også handler om å prøve noe helt nytt. Kanskje du får ditt beste år med noe du ikke visste du ville trives med?

Folkehøgskolene tar opp elever helt fram til skolestart i august – eller til linjen blir full.

Kanskje neste år blir året du får prøvd noe helt nytt? Bilde: Møre folkehøgskule

Hva skjer om du skifter mening?

Om du takker nei til plassen og senere får lyst til å gå på folkehøgskole likevel så går det an å kontakte skolen. Du kan være heldig at de fortsatt har ledig plass og da blir den din.

Om du takker ja til plass og finner ut at du heller vil gjøre noe annet så bør du kontakte skolen så fort som mulig. Skolene skjønner at du kan endre planer, men det er viktig at skolen får melding tidlig så de kan tilby plassen din til en annen.

Men det er viktig å være klar over at du mister de 2500 kronene du har betalt om du takker nei til en plass du tidligere har takket ja til.

Folkehøgskolene har linjer for alle. Foto: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Hva skjer om du er usikker?

Hvert år er det mange ungdommer som ønsker å gå på folkehøgskole, men så er de usikre på om de kan. Det kan være at de må inn i førstegangstjeneste eller det kan være andre ting som gjør det vanskelig å takke ja til folkehøgskole.

Ta kontakt med folkehøgskolen. Kanskje du kan gjøre en avtale med dem om at de holder av en plass til deg i en viss periode?

Les også:

Sånn kan du kombinere folkehøgskole og Forsvaret

Lykke til!

Vi ønsker alle som har søkt folkehøgskole, lykke til!

Har du ikke søkt folkehøgskole enda?

Det er ikke for seint å søke folkehøgskole, men det kan være lurt å sende en søknad i dag.

Finn din linje