Lærte å seile på folkehøgskolen - nå har de seilt verden rundt i seilbåt

De seks venninnene har bodd tett på hverandre de siste ti månedene. Foto: Privat

Før Folkehøgskolen 69 grader nord hadde Alva Steinvall aldri seilt. Nå har hun seilt verden rundt i seilbåt med venner fra folkehøgskolen.

– Jeg var redd for å havne i det berømte hamsterhjulet og trengte å gjøre noe nytt, sier 22 år gamle Alva Steinvall fra Sverige.

Hun gikk et år på linja «Ski og seil» og var deretter stipendiat på Folkehøgskolen«69 grader nord» i Nord-Norge.

– De to årene på folkehøgskole var de absolutt beste årene i mitt liv – spekket med latter og livets bestevenner. Jeg hadde aldri klart seile jorda rundt dersom jeg ikke hadde gått på folkehøgskole, sier hun.

Folkehøgskolen 69 Grader Nord

Sted: Malangen/Tromsø
Elevplasser: 52
Linjer: 14
Undervisning pr. uke: 27 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Alva Steinvall takker Folkehøgskolen 69 grader nord for seilturen i verden. Foto: Privat

Jentene måtte gjøre flere endringer for å gjøre seilbåten beboelig. Foto: Privat

Sluttet i fast jobb

Etter å ha jobbet ett år i sin nye faste jobb i Sverige, besteg Alva og moren en fjelltopp.

– På toppen kjente jeg at slike opplevelser som dette var livet, sier hun.

Moren tok henne på ordet. Da de kom hjem fra fjellturen, googlet de ulike muligheter for friår.

– Vi i Sverige er gode på mye, men friluftsliv kan nordmenn bedre, sier Alva.

Etter en stund fant hun og moren folkehøgskolen «69 grader nord» i Nord-Norge. Alva søkte seg til linja «Ski og seil»og fikk plass på skolen fem dager før skolestart.

– Jeg hadde verken seilt eller stått på ski tidligere, men det virket som en liten og koselig skole, sier hun.

Folkehøgskole = gavepakke

Alva begynte på folkehøgskolen i nord.

– Jeg ble helt fasinert av konseptet å seile til en fjelltopp, bestige toppen på ski og seile videre, sier Alva.

Planen var i utgangspunktet å gå på folkehøgskolen et halvt år, som ble til ett år, og som til slutt endte med to år.

– Folkehøgskole er en gavepakke med minner, eventyr og erfaringer, sier hun.

Alva synes selv hun var et helt annet menneske før hun startet på folkehøgskolen.

– Jeg fikk mulighet til å bygge meg selv på nytt. Siden ingen kjenner deg, kan man i større grad velge hvem man har lyst til å være, sier Alva.

Jentene har måttet lage mat på kreative måter på seilbåten. Foto: Privat

Venninnene har blitt godt kjent på turen. Foto: Privat

Prioritert å leve livet

– Samfunnet presser mange unge raskest mulig ut i jobb og studier. For meg var det verd å gjøre risiko ved å velge en annen vei, sier hun.

I fjor var Alva stipendiat på folkehøgskolen. Mellom september 2022 og juli i år, har hun seilt jorda rundt med blant annet tre venner fra folkehøgskolen.

Hun som var kaptein på seilbåten, nevnte ideen om en jordomseiling allerede på folkehøgskolen.

– Hodet mitt og de rasjonelle tankene mine sa nei, at dette var feil og urealistisk, men magefølelsen min skrek ja. Jeg har aldri angret på at jeg lyttet til magefølelsen, sier Alva.

Jentene begynte å planlegge turen sammen.

– Mange trodde vi seks ikke ville klare turen alene, ler Alva.

Gjengen har vært heldige med mye bra vær på turen. Foto: Privat

Venninnene har levd tett sammen. Foto: Privat

Levde trangt

– Vi prøvde å ha det så gøy som mulig hele tiden, sier Alva.

Venninnegjengen har blant annet seilt over Atlanterhavet, og i vår var de på rundreise i Karibien. Mye av tiden var de vært heldige med bra vær, men de fryktet heller ikke vind og høye bølger.

– Vi har seilt midt ute på havet, med hundretalls av mil til land. I Karibien måtte vi også passe oss for pirater. Jeg har også vært utrolig redd på denne turen, men vi blir hele tiden belønnet med å ha det gøy, sier hun.

Seilbåten de brukte er 40 fot og har tilhørt kapteinens bestefar. Jentene har måttet gjøre flere justeringer for å gjøre den mer turbåtvennlig.

– Det var plass til alle, men det var trangt.

Venninnene oppholdt seg som regel under en meter unna hverandre.

– Vi ble som en liten familie. Når jeg snakket med vennene mine hjemme i Sverige, fikk jeg bekreftet hvor annerledes min hverdag var enn deres. Da vi var på båten føltes det som alminnelig hverdag, sier hun.

Alva er opprinnelig fra Sverige men har søkt studier i Norge. Foto: Privat

Ikke problemfritt

Selv om Alva beskriver seilturen som magisk, var den ikke problemfri for de seks venninnene.

– Alt som kunne bli ødelagt i båten ble ødelagt, sier hun.

Det vil si blant annet to segl og et batteri, i tillegg til hull i kjølen.

– Man lærer mens man gjør. Vi fikk alltid fikset problemene, sier hun.

Etter seilturen har Alva søkt studier i Tromsø. Hun takker Folkehøgskolen 69 grader nord for den utrolige turen, og for at hun nå har funnet sin livs største lidenskap og hobby.

– Jeg ble så forelska i fjell, fjord og sjø da jeg var der. Vi får se om det er på tide at jeg blir voksen, eller om jeg finner på noe annet i stedet, sier Alva.

Folkehøgskolene har fortsatt ledige plasser

Søk i dag