Lanserer Norges første linje i Virtuell Produksjon: – Framtidsretta

Virtuell Produksjon-linja vil utforske spennende og ny teknologi.

– Linja er en god mulighet til å utforske et fagfelt som ennå ikke er tilgjengelig i Norge, men som vil spille en avgjørende rolle i fremtidens mediebransje, sier lærer Bjørn Erik Pihlmann Sørensen.

Jeg er utrolig glad og føler meg heldig som fikk delta på Virtuell Produksjon, sier Line Rogstad, elev på Danvik folkehøgskole.

Hun går til vanlig på linja Spilldesign og Grafikk-linjen på Danvik folkehøgskole.

Fra høsten 2024 skal Danvik folkehøgskole, som den første i Norge, sette opp en egen Virtuell produksjon-linje på skolen. Nylig fikk et knippe elever fra ulike linjer fordype seg i teknologien i en to-ukers workshop.

– Jeg skippa til og med lunsj noen ganger fordi jeg bare hadde lyst til å jobbe mer med alt vi hadde lært, sier Line.

Line Rogstad og Bendik Øyum Hoel ved den såkalte Brain Bar, hvor all data styres for VP studioet.

Hentet kompetanse fra utlandet

– Dette er et veldig spennende fag, sier filmlærer Bjørn Erik Pihlmann Sørensen.

Virtuell Produksjon, et begrep som raskt vinner terreng innen moderne filmproduksjon, ifølge Sørensen. Teknikken representerer en sammensmelting av den fysiske og virtuelle verden. Så langt er verktøyet hovedsakelig kun benyttet av store Hollywood-produksjoner.

Sørensen har selv vært på opplæring i utlandet og henter hjem kompetansen til folkehøgskolen.

– Jeg gleder meg veldig til å kunne dele kunnskapen med neste års elever, sier han.

Danvik Folkehøgskole

Sted: Drammen
Elevplasser: 190
Linjer: 13
Undervisning pr. uke: 34 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen
Med fysisk forgrunn og virtuell bakgrunn skapes en troverdig scene ved bruk av kamera tracking. Noah Alexander Myhren er skuespiller for anledningen.
Det er mange komponenter som skal spille på lag i Virtuell Produksjon, og er arbeidet filmlærer Bjørn Erik Pihlmann Sørensen bistår elevene med.

Ikke tilgjengelig i Norge

– Dette er en god mulighet til å utforske et fagfelt som ennå ikke er tilgjengelig i Norge, sier Sørensen.

Han påpeker at Virtuell Produksjon er svært kompleks prosess.

– Men når alle komponenter spiller sammen og folk vet hva de skal gjøre, blir Virtuell Produksjon et utrolig spennende og kreativt verktøy å benytte, sier han.

–  Hvem passer linja for?

– Fager passer både for alle som er nysgjerrige ovenfor ny teknologi, ettersom denne formen for produksjon utvikler seg raskt og utvilsomt vil spille en avgjørende rolle i fremtidens mediebransje, sier Sørensen.

Nå kan du søke folkehøgskole

Velg blant over 1000 linjer.

Søk her