Cinta er økonomistudent på NHH: – Alle har godt av et år på folkehøgskole

Cinta Jacobsen (til venstre) begynte å interessere seg for aksjer på folkehøgskolen. Nå studerer hun ved Norges Handelshøyskole. Foto: Privat

Cinta Jacobsen gikk ei aktiv linje på folkehøgskolen. Likevel var det her hun ble interessert i aksjer og økonomi, og fant drømmestudiet.

– På folkehøgskolen ble det mye snakk om hva man skulle studere, sier Cinta Jacobsen (22).

Hun er en av mange som har valgt å ta en folkehøgskoleår før studier. 22-åringen gikk Multisport-linjaSunnmøre folkehøgskole i Ulsteinvik, og i høst startet hun på siviløkonomi-studiet på Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. Studiet er det mest populære studiet i Norge, målt i antall søknader per skoleplass.

Som mange andre brukte Cinta året på folkehøgskole til å finne ut mer om hva hun skulle studere.

– Jeg hadde noen studietanker på forhånd, blant annet internasjonale relasjoner og samfunnsøkonomi, sier hun.

Flere av vennene hennes på folkehøgskolen visste heller ikke hva de ville studere.

– Før jul ble det mye snakk om hva vi skulle studere. Jeg var innom flere muligheter, sier Cinta.

Sunnmøre Folkehøgskule

Sted: Ulsteinvik
Elevplasser: 120
Linjer: 9
Undervisning pr. uke: 30 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Sammen med vennene sine begynte hun å interessere seg for aksjer og nyheter.

Multisportlinja drar ofte på fjell- og skiturer. På bussen fra og til turene begynte Cinta og vennene hennes å høre på podcaster om aksjer og økonomi.

– Der bestemte jeg meg for at jeg ville søke NHH. Jeg hadde ikke hørt om skolen før folkehøgskolen, sier Cinta.

Cinta Jacobsen har alltid vært glad i idrett. På folkehøgskolen fikk hun prøve seg mer på friluftsliv. Foto: Privat

Cinta Jacobsen (til høyre) anbefaler alle å starte på folkehøgskole. Foto: Privat

Helt fantastisk

– Jeg har vært idrettsjente og har hele livet drevet med mye forskjellig sport, sier Cinta. Derfor var det naturlig å velge ei aktiv linje når hun skulle søke folkehøgskole..

– Året på folkehøgskole var helt fantastisk, sier hun.

Cinta synes det beste med folkehøgskolen var menneskene.

– Jeg klarer ikke peke på en spesifikk ting som gjorde året så bra, siden det var utrolig mange faktorer som spilte inn – både lærere, medelever, aktivitetene med mer, sier hun

En jente og to gutter drikker te i en gate.
Cinta Jacobsen (til venstre) anbefaler flere å starte på folkehøgskole.

Etter folkehøgskoleåret startet Cinta på samfunnsøkonomi, mens hun samlet poeng for å komme inn på NHH. Hun trives godt som student i Bergen, og synes overgangen mellom folkehøgskole og høyere utdanning gikk fint.

– Jeg har alltid vært glad i skole og det er deilig å komme tilbake til rutiner.

Hun peker også på at NHH er en veldig sosial skole.

– Når man har gått et år på folkehøgskole og vært supersosial, var det fin overgang å komme til en skole der man er fortsatt får være sosial.

En ung jente på ski smiler i kamera.
Cinta har alltid vært glad i sport. På folkehøgskolen fikk hun også prøvd seg på friluftsliv.
Cinta fikk mange gode venner på folkehøgskolen.

Anbefaler folkehøgskole

Cinta mener alle har godt av et år på folkehøgskole, og sier tilbudet var veldig populært i vennegjengen.

– Nesten alle vennene mine gikk på folkehøgskole, sier hun.

– Hva fikk du ut av året på folkehøgskole?

– Jeg sitter selvfølgelig igjen med mange venner. Men det jeg kanskje er mest takknemlig for er den personlige utviklingen jeg fikk der, sier Cinta.

Hun mener folkehøgskolen ga henne et nytt mindset.

– Jeg ble mer åpen for nye mennesker, tanker og ideer. Det er den utviklingen jeg oftest tenker på etter folkehøgskolen, sier hun.