Hvorfor bør du søke folkehøgskole før 15. november?

Det er lurt å søke folkehøgskole tidlig. Bilde: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist. Men det kan være lurt å søke før 15. november.

Hvorfor bør jeg søke før 15. november?

15. oktober begynner folkehøgskolene å ta imot søknader og 15. november begynner de å ta opp elever.

15. november er altså ikke søknadsfristen, men starten på opptaket. Det er likevel lurt å søke før 15. november fordi  enkelte linjer har flere søkere enn det er plass til.

Populære linjer kan bli fulle allerede i førsteopptaket 15. november

Fra 15. november går det fort. Folkehøgskolene sender ut mange tusen tilbud om plass når opptaket starter.

Les også:

Folkehøgskolelever får kraftig økning i studiestøtte neste skoleår

Kan jeg ikke få plass på folkehøgskole om jeg søker etter 15. november?

På folkehøgskolene kan man søke om plass helt fram til skolene starter opp i august. Det vil alltid være mange ledige plasser igjen på folkehøgskolene helt fram til skolestart, men hvis du vil gå på AKKURAT den linjen på AKKURAT den skolen, så bør du søke tidlig for å sikre seg plass.

Du kan søke folkehøgskole helt fram til skolestart, men det kan være lurt å søke tidlig for å sikre deg plass. Bilde: Rebecca Boyesen, Nordfjord folkehøgskole

Dette er de 10 mest populære linjene på folkehøgskole

Hva skjer om jeg skifter mening etter jeg har søkt?

Dersom du søker om plass på en linje, så trenger du ikke bestemme deg før du eventuelt får tilbud om plass. Mange velger å søke om plass på mer enn en linje for å være sikre på at de får minst ett tilbud om plass.

Når du har fått tilbud om plass på en folkehøgskole så får du vanligvis litt tid til å tenke deg om, gjerne rundt ti dager. Hvis du bestemmer deg for at du ikke vil ta plassen, så sier du bare fra til skolen slik at de kan gi tilbud til en annen søker.

Hvis du bestemmer deg for å takke ja til plassen, så må du betale et gebyr på rundt 2500 kroner. Dersom du senere ombestemmer deg og sier fra deg plassen, så mister du disse pengene.

Les også:

Hvorfor bør du søke folkehøgskole før 15. november?

Hva ser skolene etter i søknaden min?

folkehøgskolenes felles nettsider har de fleste folkehøgskoler beskrevet hva de ser etter når de skal velge hvem de tilbyr plass. De viktigste faktorene er:

• At du er gammel nok. Sjekk aldersgrensen til folkehøgskolen du er interessert i.
  • At du er motivert for linjen og skolen. Skriv litt i søknaden om hvorfor du har valgt å søke akkurat der du søker.
  • Hvem du er og hva som engasjerer deg. Skriv gjerne litt om deg selv i søknaden, litt om dine interesserer og hva du liker.
  • I tillegg kan det være andre faktorer som den enkelte skolen legger vekt på. Husk å sjekke dem ut før du søker.

Finn din folkehøgskole

Sjekk alle linjene på alle folkehøgskolene og finn din linje

Finn din folkehøgskole