Hvor gammel må man være for å begynne på folkehøgskole?

I utgangspunktet må du være 18 år på de fleste folkehøgskoler. To folkehøgskoler har 16-årsgrense. I tillegg er det flere skoler som tar imot elever som er under 18 år dersom de oppfyller visse krav.

Gjennomsnittsalderen på folkehøgskole er 19 år

Gjennomsnittsalderen på folkehøgskole er 19 år, men enkelte folkehøgskoler åpner for 16-åringer

Aldersgrense på 16 år

Det er to folkehøgskoler som har en aldersgrense på 16 år. Det betyr at de tar inn 16-åringer på like vilkår med for eksempel 19-åringer:

Motivasjon er viktig

Alle andre skoler har i utgangspunktet en aldersgrense på 18 år, men rundt 40 folkehøgskoler kan ta inn elever på 16 eller 17 år på spesielle vilkår. For noen skoler betyr det at man må fylle 18 år i løpet av skoleåret, for andre at man må kunne vise spesiell modenhet eller motivasjon. Se oversikt her over hvilke skoler det gjelder eller ta kontakt med skolen du er interessert i og hør med dem om de tar inn yngre elever.

Gjennomsnittsalder

Gjennomsnittsalderen på folkehøgskole er litt over 19 år, men mange elever er langt opp i 20-årene. De fleste begynner på folkehøgskole etter VG3, men mange tar det også som en pause mellom VG2 og VG3 eller som en pause i universitets- og høgskolestudier.