Disse folkehøgskolelinjene kan du begynne på i januar

Foto: Per Strøm, Ålesund folkehøgskole

Flere og flere folkehøgskoler tilbyr nå halvtårskurs. Sjekk oversikten over linjene med oppstart i januar.

Gikk ikke høsten helt som planlagt, er du snart ferdig i Forsvaret, eller angrer du på at du ikke begynte på folkehøgskole i august?

Du har fortsatt mulighet til å få noe nyttig og lærerikt ut av resten av skoleåret.

Flere folkehøgskoler tilbyr nemlig halvtårskurs, enten fra august til desember, eller januar til mai, og nå er tilbudet for våren 2024 ute.

Plassene blir delt ut fortløpende, så det lønner seg å søke nå!

Her kan du lese mer om å gå halvtårskurs på folkehøgskole.

Og her er oversikten over alle linjene du kan velge våren 2024.

Les også:

Hva er halvtårskurs?

Svalbard folkehøgskole starter opp helt nye tilbud våren 2024, blant annet linjene Kunst, Hundekjøring og Ekspedisjon og friluftsliv.

Friluftsliv, idrett og sport

Du kan velge mellom 40 ulike linjer i denne kategorien våren 2024.

Størst utvalg er det i kategorien friluftsliv.

Å begynne på folkehøgskole i januar er perfekt om du vil unytte den norske vintersesongen.

Folkehøgskolene som tilbyr friluftslivlinjer ligger ofte rett i nærheten av naturen de bruker i undervisninga, og du kan velge mellom skoler fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord.

Det er også tilbud innen kategorier som ballidrett, dykking, trening og kosthold, ekstremsport og jakt og fiske.

Linja Vintereventyr Nord-Norge ved Folkehøgskolen 69 grader nord er en av flere kurs som har oppstart i januar 2024.

Halvtårskurs

• Varer fra august til desember, eller januar til mai.
  • Ingen søknadsfrist, men skolene deler ut plasser fortløpende.
  • Er som et helt vanlig folkehøgskoleår, bare kortere.
  • Mange velger halvtårskurs i kombinasjon med jobb, reise eller Forsvaret, eller for å ta en pause fra studier.
  • Du kan få støtte av Lånekassen, men ikke tilleggspoeng til Samordna opptak.

Les også:

Adrian (24) gikk et halvt år på folkehøgskole midt i studiet

Media og kommunikasjon

Innenfor denne linjekategorien finnes det blant annet linjer innen foto, animasjon og e-sport.

Bakketun folkehøgskole er en av flere skoler som tilbyr gaminglinje med start i januar 2024.

Musikk, scene og teater

Du kan velge mellom linjer innen dans, musikk og teater.

Trøndertun folkehøgskole tilbyr kurs med oppstart i januar innen både dans og musikk. Foto: Arne Hauge.

Andre linjer

Linjene i kategorien Reise, språk og kultur finner du her.

Det finnes også halvtårskurs i kategoriene Solidaritet, bærekraft og miljø, Håndverk og kunst og Andre fag og linjer.

Halvtårskursene har også studieturer. Her fra en av studieturene til Ålesund folkehøgskole. Foto: Per Strøm

Søk her

Finn linjer du kan begynne på allerede i januar her.

Finn ledige plasser