Til hovedinnhold

Fra folkehøgskole til praksisplass og sommerjobb i P3

Ved en tilfeldighet kom Nora over muligheten til å velge radio på folkehøgskole. To år senere produserer hun program som P3morgen og Norske tilstander på NRK P3.

– Jeg hadde lenge bestemt meg for at jeg skulle på folkehøgskole etter videregående, sier Nora Dyrdal Ellingsen fra Oslo.

For henne var det ensbetydende med surfelinje på Jæren folkehøgskule. Der hadde storebroren til en venninne gått, og Nora ville gjøre det samme. Helt til hun fikk høre at en annen venninne hadde søkt radiolinja på Skjeberg folkehøyskole.

– Jeg ante virkelig ikke at det var en mulighet! Flere ganger har jeg tenkt på de som jobber i radio, og lurt på hvordan de kom inn der. Jeg har innbilt meg at det aller mest handler om kontakter, ikke at det var en egen utdanning, forteller hun.

Nora gikk inn på folkehogskole.no for å lese seg opp på muligheter og ulike linjer. Det var mye mer enn hun hadde sett for seg.

– Jeg oppdaget radiolinja på Danvik folkehøgskole i Drammen og søkte. Det var vanskelig å bestemme seg for om det skulle bli surfing eller radio, for jeg hadde lyst til begge deler. Aller helst skulle jeg jo reist litt lenger hjemmefra enn en halvtime når jeg først skulle på folkehøgskole, sier hun.

Nora Dyrdal Ellingsen portrett

Ved en tilfeldighet oppdaget Nora at folkehøgskole var mer enn surfing. I dag er hun veldig glad for å ha valgt radiolinja på Danvik.

Les mer om Danvik folkehøgskole

Unik mulighet

Til slutt landet hun likevel på radio. Det virket som en unik mulighet til å prøve noe hun aldri hadde gjort før.

– Jeg hadde flere venner som hadde søkt folkehøgskole andre steder i Norge, og var sikker på at det var et godt valg. Det ville nok bli et fint år uansett!

Hele sommeren jobbet hun på et bakeri i Lom, og det var først da hun satte seg i bilen med foreldrene for å kjøre til Drammen at det virkelig gikk opp for Nora at hun skulle flytte hjemmefra. Hun var spent på om hun var den eneste som kom til folkehøgskolen uten erfaring, og aller mest på om hun kom til å få venner.

– Det var noen kleine samtaler og spørsmål i starten. Sånn er det jo når alle skal prøve å bli kjent. Men folka virket veldig hyggelige, og vi ble tatt godt imot på skolen, husker hun.

Nora var langt fra den eneste i radioklassen uten erfaring, men læreren trygget dem på at dette skulle de få til sammen. Her var det lov å prøve og feile.

– Faglig var alt var nytt for meg, men på en kul måte. Det var en bratt læringskurve de første ukene, men det var ordentlig gøy!

Radioklassen Danvik folkehøgskole, gruppebilde

Med gen radiokonsesjon ble det mye mengdetrening i studio på Danvik folkehøgskole.

Egne sendinger

Danvik folkehøgskole hadde en egen radiokonsesjon på FM-båndet, og allerede tidlig på høsten skulle de prøve seg på lufta for første gang.

– Jeg var skitnervøs! Husker jeg svetta masse, selv om jeg bare skulle fortelle hvem jeg var og hva jeg likte å holde på med. Med en gang det røde lyset kom på var det alvor liksom, smiler hun.

Med mer trening forsvant nervøsiteten. Det var gøy å få prøve seg på ordentlig. Miljøet og samspillet i klassen var veldig godt. De spilte hverandre gode, støttet og backet underveis.

– Vi hadde veldig frie tøyler, og fritt spillerom til å utforske det vi ville. Mye handlet om å bli trygge til å være på lufta, og til å få til et samspill mellom oss som var i studio samtidig, sier Nora.

– Tryggheten ved at jeg fikk sende såpass mye radio gjennom året, er nok det som har betydd aller mest for meg senere. Det er et godt grunnlag å bygge videre på.

Noe av det hun likte aller best var oppgaven der de skulle lage hver sin radiodokumentar. For første gang måtte hun gjøre alt fra intervjuavtaler til å klippe stoffet sammen selv.

– Jeg lærte så utrolig mye av den prosessen! Det var mye jobb, men så var jeg også veldig fornøyd da jeg var ferdig. Det var motivasjon å høre hva fjorårets elever hadde fått til før oss. Vi skulle jo ikke være noe dårligere!

Nora i studio, NRK mP3

Sommeren etter førsteåret på Danvik fikk Nora sommerjobb i NRK mP3.

Les også: – Jeg brukte folkehøgskoleåret på å teste om radio var noe jeg ville jobbe med

Læringsglede

Læringen og undervisningen på folkehøgskolen minnet lite om det Nora var vant til fra videregående.

– Her var læring drevet for å få til et godt produkt, ikke for å få gode karakterer. Det er en vesentlig forskjell. Samarbeidet og gleden med å støtte hverandre i klassen var noe jeg kanskje hadde savnet fra videregående. Lærerne på skolen var også veldig flinke til å motivere, sier hun.

– På den måten fikk vi ordentlig læringsglede! Det var gøy å være i et kreativt miljø, og lære sammen – innenfor trygge rammer.

Nora kaller ikke folkehøgskoleåret for et friår, for det var mye jobbing gjennom året. Likevel var det et år fritt for prestasjonsjag og karakterer. Det var godt.

– Før jeg begynte på Danvik leste jeg om muligheten de tilbyr med et andreår i praksis ute i en mediebedrift. Jeg skal i alle fall ikke ha to år på folkehøgskole, tenkte jeg da. Det endret seg ganske fort i løpet av høsten, ler hun.

Etter hvert ble det for fristende til at hun kunne la være å søke. Mediebedriftene kom til skolen for å presentere seg selv, og hva de så etter i valg av praktikanter.

– Der jeg før kanskje har latt være å gjøre ting i frykt for å mislykkes, bestemte jeg meg for at nå skulle jeg i det minste prøve. Jeg ville ikke angre på å ha latt sjansen gå fra meg, sier hun.

Nora portrett P3-logo

Nora er veldig fornøyd med den lange praksisperioden i P3. Her har hun fått være med på veldig mye forskjellig.

Finn ledige plasser på folkehøgskole

Praktikant i P3

Nora peilet seg ut radiokanalene som hadde praksisplasser, og skrev sine aller første jobbsøknader. Det var både spennende og skummelt. Etter en stund ringte P3 for å ta en prat. Jobbintervjuet på Skype gikk fint, og snart var praksisplass i boks.

– Nå er jeg veldig glad for at jeg turte søke! Praksisåret vårt er like langt som et vanlig folkehøgskoleår. Det har vært et stort fortrinn i P3. Mens andre studenter er innom noen uker i sine praksisperioder, fikk jeg jobbe der helt fra august til april, forteller hun.

Månedene har vært veldig variert. Nora har ikke vært knyttet til én spesiell redaksjon, men blitt brukt der det har vært behov. Det har gitt henne mye nyttig erfaring.

– Jeg har fått være med på så mye kult, så fort! Det hadde aldri skjedd uten Danvik folkehøgskole.

Etter jul har hun jobbet fast med nye P3morgen og vært inne som teknisk assistent på podkasten Karakter. Etter hvert har hun også fått prøve seg som produsent for begge programmene. Før siste dagen i praksis i april, var dessuten sommerjobb i kanalen landet.

Nora, Ingrid og Mutta. Gruppebilde

I sommer produserer Nora morgenprogrammet i P3sommer.

– Nå har jeg reist til Trondheim og produserer morgenprogrammet i P3sommer frem til 7.august. Det er utrolig spennende! Jeg har virkelig fått en unik mulighet gjennom folkehøgskolen.

Fra høsten skal hun produsere Norske Tilstander, i alle fall ut oktober. Så får hun se hvor veien går videre.

– Jeg vet ennå ikke om dette er det jeg vil jobbe med resten av livet, men så langt trives jeg utrolig godt. Jeg er utrolig takknemlig for mulighetene jeg har fått.

267