Folkehøgskolene har forutsigbare priser for neste skoleår

Prisen for neste folkehøgskoleår er låst og vil dermed ikke øke i løpet av skoleåret.

– Folkehøgskoleåret er mer forutsigbart enn studentlivet ved at prisen både inkluderer bo, mat, reiser, undervisning og opplevelser i en pakke, sier informasjonsrådgiver ved Folkehøgskolene, Julie Byberg Bø.

Hvert år velger omtrent 7000 norske ungdommer å gå et år på folkehøgskole. Tidligere i år ble det innført en økning i lån og stipend fra Lånekassen.

– Prisene for kommende skoleår er låst. Prisene vil heller ikke øke i løpet av skoleåret, sier Byberg Bø.

– Billigere enn å studere

Ifølge Folkehøgskolekontoret kan et år på folkehøgskole ofte være billigere enn å studere.

– Store utgifter som bo, mat, reiser og strøm er inkludert i prisen for et folkehøgskoleår. Reiser og fritidsaktivitet blir ofte regnet som ekstrakostnader i et studieår, sier Byberg Bø.

Informasjonsrådgiver ved Folkehøgskolene, Julie Byberg Bø, håper flere ungdommer vil søke folkehøgskole til høsten.

Les også:

Hva er folkehøgskole?

Investerer i seg selv

folkehogskole.no presenteres en engangssum for et helt folkehøgskoleår. Byberg Bø tror at for mange ungdommer er det uvant å forholde seg til en større pengesum.

– På de fleste linjene må elevene kun dekke noen hundrelapper i måneden i tillegg til Lånekassestøtten, sier hun.

Ulikt andre skoleslag har ikke folkehøgskolene Samordna Opptak.

– Det er mulig å søke folkehøgskole helt fram til skolestart i august, sier hun.

Sjekk alle mulighetene

Klikk inn og se de ledige linjene på Restplasstorget

Finn din linje