Fotballspiller i OBOS-ligaen: – Hadde ikke klart det uten folkehøgskolen

Halvard Kvamme Urnes var både elev og stipendiat på Molde folkehøgskole. Foto: Molde folkehøgskole

Halvard Kvamme Urnes spiller nå i 1.-divisjon med Hødd fotballklubb. – Folkehøgskolen ble avgjørende, sier han.

– Jeg hadde nok ikke spilt i Obosligaen nå, hvis jeg ikke hadde gått på folkehøgskole, sier Hallvard Kvamme Urnes.

Halvard visste at han ville ta et år på folkehøgskole etter videregående, men hvilken skole og hvilken linje var han usikker på. Valget falt på Molde folkehøgskole, og etter to år på folkehøgskolen, gikk guttedrømmen om å leve av fotball i oppfyllelse.

– Året på folkehøgskole ga meg gode opplevelser på og utenfor banen, venner for livet og muligheten til å spille for Hødd, sier Halvard.

Molde Folkehøgskole

Sted: Molde
Elevplasser: 126
Linjer: 13
Undervisning pr. uke: 25 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen
En gjeng fotballspillere på en kunstgressbane.
Fotballinjen på Molde har vært populær i mange år. Foto: Molde folkehøgskole

Motiveres av å ha det gøy

– Som liten hadde jeg nok en drøm om å bli fotballspiller når jeg ble stor, men da jeg kom i tenårene var det gleden ved fotballen som ga meg motivasjon til å trene både med laget og på egenhånd, sier Halvard.

Han vokste opp i Hønefoss spilte fotball for Hønefoss BK fram til han ble 19 år. Halvard har alltid vært en ivrig fotballspiller og har brukt mye tid på trening. Hovedmotivasjonen har hele tiden vært å ha det gøy.

Tidlig bestemte Halvard seg for å gå på folkehøgskole, men var usikker på hvilken linje og skole han skulle velge. Til sammen søkte han sju ulike folkehøgskoler, med alt fra fotball- til friluftslivslinjer.

– Det er flere grunner til at valget til slutt falt på Molde. Jeg ønsket å gå en linje der jeg fikk spille mye fotball, kombinert med andre aktiviteter. I Molde ble det også tilrettelagt for at jeg kunne spille for en lokal klubb på et nivå som passet meg og min utvikling, og det fant jeg i Træff FK, sier han.

Halvard på en fotballbane.
Halvard satte pris på tiden han spilte for Træff FK i 1. divisjon. Foto: Molde folkehøgskole

Over all forventning

Halvard stortrivdes på Molde folkehøgskole. Han trekker fram miljøet blant elevene og nivået på spillerne i klassen.

– Årene som elev og stipendiat var over all forventning. På forhånd fikk jeg inntrykk av at fotball-linjene på Molde folkehøgskole hadde et godt sportslig nivå, med en lærer  som selv har lang erfaring fra fotball på øverste nivå, sier han.

Før Halvard begynte som elev tok han kontakt med Træff FK, en lokal klubb i Molde som spiller i 2. divisjon. Han har mye positivt å si om tiden sin i Træff.

– De har en ung spillerstall som er sultne og motiverte og klubben fremstår profesjonell i sin drift, sier han.

Mens Halvard spilte i Træff ble han kåret til årets spiller og spillernes spiller. Etter gode prestasjoner i 2. divisjon fikk han tilbud om treningsopphold med to ulike lag i OBOS-ligaen.

– Det ble en del telefoner etter den sesongen. Jeg var privilegert som fikk valget mellom å spille fotball på et høyere nivå, eller fortsette året mitt på Molde folkehøgskole, hvor jeg trivdes utrolig godt, sier han.

Innsats gjennom hele kampen

Ifølge lærer, Øyvind Hoås, er Halvard en spiller du gjerne vil ha på laget ditt. Han er en person som gir mye til gruppa i form av sin energi. I tillegg er han er oppofrende, positiv og et forbilde for andre når det kommer til treningsvilje og innsats.

– Jeg forstår godt at han blir lagt merke til som fotballspiller. Med Halvard får du samme innsats gjennom hele kampen. Når de andre begynner å bli slitne, da våkner Halvard til livs, sier Øyvind.

Du kan fortsatt søke folkehøgskole

Se folkehøgskolenes restplasser

Utforsk