Folkehøgskolen fikk artisten og TikTokeren til å satse på musikken

Amund Zimmermann Børressen hadde ingen plan om å satse på musikk. Foto: Houssam Laaouar

To år etter folkehøgskolen, har Amund Zimmermann Børresen blitt A-listet på NRK P1, og samlet over 23 000 følgere på TikTok.

Folkehøgskole var det første musikkmiljøet jeg noen gang har vært i. Opprinnelig kommer jeg fra et mer fotball/råtass-miljø, som var helt annerledes.

Planen var klar. Etter året på Toneheim folkehøgskole skulle Amund Zimmermann Børresen starte rett på studier.

Han hadde aldri vurdert muligheten for å satse musikk. Det endret seg på folkehøgskolen.

Der fikk jeg utrolig mye ny kunnskap om musikkfaget.

Jeg gikk fra å være nybegynner til å forstå språket, sier Amund.

Aldri spilt konsert før folkehøgskolen

Amund trekker frem huskonsertene som en arena han vokste mye på i løpet av folkehøgskoleåret.

Huskonserter er konserter hvor elevene fremfører sanger for hverandre, og på Toneheim arrangeres dette hver fredag.

Før han begynte på folkehøgskolen hadde Amund knapt spilt en konsert.

Jeg husker veldig godt den første huskonserten. Det var jo veldig mange på skolen som var mye mer erfarne enn meg på det å opptre på det tidspunktet der.

Jeg var så nervøs før de første rundene med huskonsert at jeg gikk rundt og spurte de mer rutinerte medelevene «hva skal man gjøre, liksom?», sier han.

Amund turte å holde konsert oftere enn han hadde lyst til og presset seg gjennom det.

– Nå merker jeg hvor mye jeg har fått igjen for det, sier han.

Toneheim Folkehøgskole

Sted: Hamar
Elevplasser: 170
Linjer: 20
Undervisning pr. uke: Fra 24 til 36 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Les også:

Catharina Vu fra «Miss Saigon» : – Folkehøgskolen ga meg selvtillit på scenen

Hadde ikke planer om å studere musikk

Etter videregående var Amunds taktikk å vente til han visste helt sikkert hva han hadde lyst til å studere.

Han mener det å velge studie handler om mer enn bare hvilke fag man liker.

– Man må også utforske hvilke type miljø man trives i, hva slags folk man vil omgås, og hvilken type arbeidshverdag man kan tenke seg. Jeg har ikke vært helt sikker, så jeg har enda ikke begynt å studere. Samtidig har jeg vært bevisst på at jeg må lære, eller gjøre noe annet, slik at jeg utvikler meg litt hvert år, sier han.

Folkehøgskolen bidro til å styrke Amunds musikalske ambisjoner.

Han hadde ikke planer om å studere musikk da han begynte på musikkskolen utenfor Hamar, men året fikk ham til å endre mening.

Da jeg begynte på Tonheim ville jeg bare utforske den sterke fascinasjonen for låtskriving og musikk – og starte på høyere utdanning rett etter det. Men da jeg gikk ut av folkehøgskolen, følte jeg at jeg ikke kunne slå fra meg musikken helt enda.

En mørkhåret gutt spiller gitar.
Amund hadde aldri spilt konsert før folkehøgskolen. Foto: Even Funderud

Tre grunner til å gå på folkehøgskole som musiker

1. Du får masse konserterfaring i trygge omgivelser
  2. Du blir kjent med andre musikere, og kan f.eks starte et band sammen
  3. Du er i et miljø der andre også har musikk som hovedinteresse

(Kilde: @zimmermann.__ på TikTok)

Fikk hjelp til opptaksprøvene

Han valgte å søke videre på et studie i låtskriving ved NLA i Oslo, og fikk hjelp av folkehøgskolen til opptaksprøvene.

Amund ser tilbake på folkehøgskolen som en svært positiv opplevelse.

Han fikk ikke bare faglig kompetanse, men også et unikt fellesskap.

– Det som er så utrolig fint med en skole som Toneheim, hvor musikken står i sentrum, er at alle har en felles interesse. Sånn kan jeg tenke meg at det er på alle mulige linjer på folkehøgskole.

– Det er noe med det å møte nye mennesker, som deler den interessen du har. Det gjør noe med hvordan man blir kjent med folk.

@zimmermann.__

Det første bildet er fra første gang jeg fremførte en egenskrevet låt. September 2021✌🏼 #fyp#foryou#tiktoknorge#fhs#gitar#vokal#piano#låtskriver

♬ Du lever i meg – Zimmermann

Les også:

Startet bedrift med kompiser fra folkehøgskolen: – Nettverket var avgjørende

Vil følge musikkdrømmen

Amunds plan er å fortsette å følge musikkdrømmen.

Nå skal jeg fokusere på å skrive og gi ut musikk de neste årene. Jeg skal satse fullstendig på musikk, og samtidig prøve å få endene til å møtes.

Amund vil absolutt anbefale andre å dra på folkehøgskole, og understreker betydningen av å plassere seg selv i et nytt miljø.

– Det høres ut som en klisjé, og man har sikkert hørt det mange ganger før. Men det å bli kjent med seg selv og få nye bekjentskaper er utrolig verdifullt.

Folkehøgskolene legger veldig til rette for at alle skal finne seg en plass der. Jeg tror alle har godt av å skifte miljø, utfordre seg litt og møte nye folk. Det er folkehøgskole verdens beste anledning til, sier Amund.

Søk folkehøgskole i dag

Se alle folkehøgskolene med musikklinjer

Søk i dag