Folkehøgskoleelevene fikk sy med Holzweiler og Fæbrik

Det var mange kjente ansikter på syeventet i Oslo. Foto: Sebastian Kvaleng

I november fikk Maria Lauglo og Helene Vestre Vatnehol fra Solborg folkehøgskole delta på et syevent med Holzweiler og Fæbrik i Oslo.

– Dagen var innholdsrik og hyggelig, sier Helene Vestre Vatnehol.

Helene og Maria Lauglo går på Klær, mote og design-linja ved Solborg folkehøgskole.

Før jul fikk de anledning til å delta på et arrangement sammen med Jenny Skavlan, Ingrid Bergtun og Ingrid Vik Lysne i Fæbrik, samt Susanne Holzweiler.

Formålet var å sy en genser i forkant av lanseringen av en ny mønster- og stoffpakke fra Fæbrik i samarbeid med Holzweiler, som er et anerkjent norsk klesmerke.

– Vi har hver vår selvsydde genser laget av overskuddsstoff fra Holzweiler. Det ble også arrangert en fotoshoot da alle var ferdige med genserne, og bildene ble delt på Fæbrik sin Instagram-konto, forteller Helene.

@holzweiler

This what the joy of craft feels like – sewing our collab with @Fæbrik💛 #fæbrikxholzweiler#tiktokfashion#sewing#diy

♬ original sound – abbymakesamove

Artisten Rámon og TikTok-profil Jenny Gehrken var blant dem som var på eventet. Foto: Sebastian Kvaleng

Fæbrik

Fæbrik er et norsk selskap som har som mål å inspirere til grønnere klesforbruk.

Selskapet ble grunnlagt med et ønske om å tilby bærekraftige alternativer til den stadig økende mengden avfall som produseres av klesindustrien.

Kilde: https://faebrik.no/pages/om-oss-1

Helene Vatnehol er glad hun startet på folkehøgskole i august. Foto: Privat

Loddtrekning

– Damene i Fæbrik var godt kjent med folkehøgskole, sier Maria.

Linjelæreren, Linda Aannø, kom i kontakt med Fæbrik gjennom en Instagram-konkurranse. Etter å ha vunnet, foreslo hun å sende noen av elevene sine til arrangementet.

Det ble gjennomført en loddtrekning, der Maria og Helene trakk det lengste strået.

– Det var en fantastisk opplevelse å delta, sier Helene.

Maria og Helene fikk sy hver sin genser. Foto: Sebastian Kvaleng

Ville finne en hobby

På videregående gjennomførte Helene et fireårig kombinert løp, med læretid samtidig som videregående skole. Etter siste år med påbygg, jobb, eksamener og fagprøve, var hun skolelei.

– Jeg følte behov for å gjøre noe helt nytt etter videregående, sier Helene.

Derfor søkte hun seg til Klær, mote og design-linja ved Solborg folkehøgskole.

– Jeg har lenge hatt lyst til å finne en hobby, men har aldri klart å forplikte meg til noe. Sying har alltid vært en ting jeg har hatt lyst til å prøve, men jeg visste ikke hvor jeg skulle begynne, sier Helene.

Alle som deltok på eventet fikk prøve seg bak symaskinen. Foto: Sebastian Kvaleng

Solborg folkehøgskole - Stavanger

Sted: Stavanger
Elevplasser: 145
Linjer: 20
Undervisning pr. uke: 33 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Maria Lauglo har lært masse på sy-linja på Solborg.

Ville utfordre seg selv

Maria valgte folkehøgskolen for å utfordre seg på en annen måte enn den tradisjonelle skolegangen.

– Det virket som en unik mulighet til å lære å sy mine egne klær og utvikle min egen klesstil, sier hun.

Hun beskriver skoleåret så langt som utrolig bra.

– Jeg føler meg veldig takknemlig for alt jeg har opplevd. Å ha lærere og ansatte som følger meg tett opp, er helt fantastisk, sier Maria.

Saken fortsetter under påmeldingsskjema.

Anbefaler folkehøgskole

– Vi vil absolutt anbefale folkehøgskolen, sier Maria og Helene.

– Jeg tror alle kunne hatt godt av et slikt år. Jeg er svært glad for at jeg tok dette valget, sier Helene.

– Hva er det beste med folkehøgskolen?

– Det er vanskelig å peke ut bare én ting, men jeg har tenkt spesielt mye på den gode følelsen av å ha trygge rammer, sier Helene.

– Det beste med folkehøgskolen er at hvis jeg føler for det, kan jeg finne på noe med gode venner. Det er alltid noe å gjøre på en folkehøgskole, og hvis man har lyst til å ta en pause fra folk, er det helt lov også, sier Maria.

Søk før 1. februar

Folkehøgskolene har linjer innenfor alle kategorier.

Utforsk