Feil med søknaden gjorde at Tord ikke kom inn på studier. Nå er han glad det ble sånn

Tord hadde søkt bachelor barnevern i Alta og var klar for å flytte nordover. En feil med søknaden hans i Samordna opptak gjorde at han likevel ikke kom inn på studier. Nå er han glad det ble folkehøgskole i stedet.

– Jeg hadde egentlig gledet meg til å studere i Alta og var klar for å flytte nordover, forteller Tord Reiersen (23) fra Ålgård.

En feil med utfyllingen av søknaden til Samordna opptak gjorde at han ikke fikk noen plass på studiet han ønsket. I stedet for en bachelor på universitetet ble det friluftsliv på folkehøgskole.

– Heldigvis hadde jeg også søkt plass på linja friluft basicFolkehøgskolen Sørlandet. Jeg hadde det mest som en plan B, men nå ble det fort den eneste muligheten jeg hadde. Det er jeg veldig glad for i dag, sier han.

Tord er veldig glad for at han valgte folkehøgskole dette året. Det har gjort han tryggere på hva han vil studere videre.

Les også:

Du rekker fortsatt å søke folkehøgskole

Blir fort kjent

Før Tord reiste til folkehøgskolen tenkte han en del på hvordan det skulle bli å være litt eldre enn de andre elevene. Ville det bli rart?

– Det med alder ble fort glemt så snart året var i gang. Man merker egentlig ikke noe til det, og dessuten var det flere på min alder på skolen. Jeg var ikke alene om å være litt eldre, forteller han.

Han kjente ingen andre som skulle begynne på folkehøgskolen, men ble fort kjent med de andre.

– Alle er egentlig innstilt på å bli kjent fort, og man begynner ikke på folkehøgskole uten å ha lyst til å være sosial. Det var derfor ikke noe problem å bli kjent, smiler han.

Folkehøgskolen Sørlandet

Sted: Birkenes Kommune
Elevplasser: 135
Linjer: 13
Undervisning pr. uke: 26 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Folka jeg møtte på folkehøgskolen var definitivt det beste med hele året! Vennskap og relasjoner herfra kommer jeg til å ha med meg lenge.

skitur, gruppebilde, løyper og blå himmel
Tord hadde gått lite på ski før han kom til folkehøgskolen. Sammen med resten av klassen fikk han et aktivt år.

De aller heldigste i Norge

Året på Folkehøgskolen Sørlandet ble både aktivt og sosialt. Tord ramser opp tur på Prekestolen, klatreparker, overnatting i tretopphytte og fine turer i nærområdet når han forteller om de siste månedene. Koronapandemien satte en stopper for utenlandsturer, men ikke noe annet av folkehøgskoleåret. Tvert imot har de hatt et veldig sosialt år.

– Jeg tror vi som folkehøgskoleelever har vært de aller heldigste i Norge dette året. Vi har levd omtrent helt som normalt og vært sammen med 129 andre. Det er ganske unikt!

Ved starten av skoleåret og etter ferier har det vært ti dager hvor elevene bare har vært sammen med klassen sin, men resten av året har hele skolen vært én stor gruppe. Tord er takknemlig for den muligheten.

Når jeg tenker på at jeg kunne endt opp alene i Alta, på en liten og trang hybel med digital undervisning, er jeg utrolig takknemlig for at det ble folkehøgskole i stedet. Jeg har hatt et fantastisk år!

– Jeg har lært mye, både om meg selv og om friluftsliv. For første gang har jeg sovet alene ute, lært meg å stå på ski og tenne bål på egenhånd, sier han.

– Kontrastene er store mellom det vi har opplevd og den hverdagen andre studenter har hatt i år. Jeg er så glad for at det ble folkehøgskole på meg.

Les også:

- Folkehøgskoleelever er de heldigste innbyggerne i hele Norge

Sikrere på videre studier

Tord har fagbrev som barne- og ungdomsarbeider, og har også tatt et år påbygg etter videregående. Han var sikker på at det var barnevernspedagog han ville bli. Året på folkehøgskole har vist han at det kanskje ikke er riktig likevel.

Folkehøgskoleåret har gitt meg mer tid til å tenke. Jeg har blitt tryggere på meg selv, og sikrere på hva jeg vil videre.

– Man lærer mye om seg selv ved å bo sammen med så mange andre. Jeg har utviklet meg en del, og ser kanskje tydeligere hva jeg passer til, legger han til.

Nå vil han i stedet bli yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag.

– Jeg er veldig glad for at jeg landet på folkehøgskole dette året. Det har gjort veien videre sikrere. Nå gleder jeg meg til studier og tror det blir veldig spennende!

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Det er fremdeles mulig å søke folkehøgskole og starte i august! Skolene har ingen søknadsfrist, og tar opp elever så lenge det finnes ledige plasser. Se under hvilke av de over 900 ulike linjene som fremdeles har ledig plass.

Finn ledig plass på folkehøgskole