- Folkehøgskoleelever er de heldigste innbyggerne i hele Norge

Ingrid mener folkehøgskoleåret har gjort henne og andre elever til Norges heldigste. Midt under pandemien lever de nesten helt normalt.

Det å ha gått på folkehøgskole i et år sterkt preget av en pandemi, har ikke blitt slik som forventet. Samtidig som det har overgått alt det vi så for oss.

Jeg, som veldig mange andre, startet folkehøgskoleåret med utenlandsturen som det øverste punktet på listen over det jeg så fram til. Jeg hadde også valgt linje delvis på grunn av turen, og mye av fokuset mitt rundt folkehøgskole var knyttet til denne. Da det ble bekreftet at utenlandsturene ville bli avlyst, var vi allerede over halvveis ut i skoleåret.

Det jeg satt igjen med etter kun det første halvåret, gjorde ikke gleden og nytten av året mindre på noen som helst måte. Tvert imot.

Etter at folkehøgskolen stengte i mars i fjor, og alle elevene brått ble sendt hjem, har folkehøgskolene gjort alt de kan for å kunne tilrettelegge skoleåret vårt. På flere måter har de overgått forventningene vi hadde til et folkehøgskoleår i en pandemi.

- Her kan vi klemme og være sammen med 100 andre

På grunn av pandemien ble ikke folkehøgskoleåret akkurat som Ingrid hadde sett for seg. Det ble faktisk bedre.

Små kohorter etter ferier

Løsningen min skole hadde rundt dette, var å plassere hver klasse i en egen kohort de 10 første dagene etter en ferie. Deretter har alle elevene på skolen blitt regnet som én kohort.

Dette har gjort oss til de heldigste og mest sosiale innbyggerne i hele Norge.

Å prøve hundekjøring for første gang var stort. Likevel er det hverdagen på folkehøgskole som har betydd mest.

Denne kohortløsningen har også gjort at en blir enda bedre kjent med sin egen klasse enn det tidligere årskull har blitt.

I tillegg til utenlandsturen hadde jeg forventninger om at flere andre store ting, som å bestige Norges høyeste topper og å prøve hundekjøring for første gang, skulle bli det jeg husket aller best når året gikk mot slutten. Dette har vist seg å ikke stemme i det hele tatt. Om jeg får spørsmål om hva vi har gjort det skoleåret her eller hva som har vært høydepunktene, har jeg problemer med å komme på konkrete opplevelser som har klart å toppe alle inntrykkene jeg har fått.

Valdres folkehøgskole

Sted: Leira i Valdres
Elevplasser: 140
Linjer: 14
Undervisning pr. uke: 35 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Det er nemlig ikke de største opplevelsene som nødvendigvis er det beste med å gå på folkehøgskole.

Selv om det ikke ble noen utenlandstur i år, opplever Ingrid at de har hatt et minst like bra folkehøgskoleår.

Diagnose: Digital overdose. Gå på folkehøgskole

Hverdagen er viktigst

Alt vi har opplevd er fine minner å ha, og det har gjort at vi som medelever har kommet nærmere hverandre. Det er likevel de gode samtalene rundt spisebordet og de lange spillkveldene i spisesalen jeg kommer til å huske best. Når jeg spør tidligere elever om hva de husker best fra sitt år, nevner de heller ingen konkrete turer eller utenlandsreisen. De trekker heller fram de hverdagslige tingene som samler elevene, også på tvers av linjer.

At vi er midt i en pandemi har derfor ikke påvirket det som er gøyest med å gå på folkehøgskole.

Inndelingen i små kohorter etter ferien har gjort at man blir enda bedre kjent med egen klasse.

Med forventninger om at et år på folkehøgskole skal gi store opplevelser og en uforglemmelig reise, har det vist seg å være veldig mye mer. Et år på folkehøgskole har gitt oss muligheten til slappe helt av, overlate all planleggingen til andre og gjør noe nytt nesten hver eneste dag.

Samtidig har det vært en billett til et år hvor du nesten ikke trenger å tenke over smittevernstiltak på daglig basis, slik som resten av landet.

10 spørsmål og 10 svar til deg som vil søke folkehøgskole nå

Tryggere før videre studier

Vi sitter igjen med venner over hele landet, og mange erfarer at de føler seg tryggere når de senere skal flytte til et nytt sted for å studere. Hvor man skal starte med blanke ark, kanskje i en helt ny by uten noen du kjenner. For de som sliter med å bestemme seg for ett studie, kan en pause fra den tradisjonelle skolebenken være lurt. Du får dette på avstand og ser deg selv og dine interesser på en annen måte, noe som øker sannsynligheten for at du velger riktig studie på grunnlag av dine egne interesser.

Frister det å gå på folkehøgskole?

Det er fremdeles mulig å søke! Her finner du alle linjer på de norske folkehøgskolene.

Finn din linje