Et kutt i folkehøgskolen er et slag i ansiktet på unge

Det har aldri vært mer bruk for folkehøgskole i Norge. Det går et rekordstort antall ungdommer på en av de 80 norske folkehøgskoler. Derfor framstår det som absurd når regjeringen nå foreslår å kutte i dette viktige tilbudet.

Kommentar fra Øyvind Brandt, leder i Folkehøgskoleforbundet og Edgar Fredriksen, leder i Noregs kristelege folkehøgskolelag

I 2014 sa vi nei til kutt i folkehøgskolen. I år sier vi nei igjen.

I forslag til statsbudsjett har regjeringen foreslått å kutte både i statsstøtten til folkehøgskolene og i studiestøtten som ungdommene får når de går på folkehøgskole. I tillegg har ikke regjeringen fått med seg den formidable veksten i elevtall, hvilket krever mer penger til folkehøgskolene. For folkehøgskolene betyr dette at det mangler 45 millioner kroner. Dette mener vi er helt urimelig i en tid der ungdommene trenger folkehøgskole mer enn noen gang.

Dramatisk kutt for folkehøgskolene

Folkehøgskolene er et karakter- og eksamensfritt skoleslag der tusenvis av elever finner tilbake læregleden og motivasjonen. Ungdommene trenger dette mer enn noen gang etter det som mange opplever som tenåringsår med karakterpress og eksamensangst. De rekordhøye søkertallene til folkehøgskolene viser hvor stort behovet er for folkehøgskolenes pedagogikk og syn på læring. I dag går nesten 12 prosent av alle norske 19-åringer på folkehøgskole. Det er 7700 ungdommer!

Har de glemt hva som skjedde sist?

Når regjeringen foreslår kutt i folkehøgskolen, så framstår det som et slag i ansiktet på unge og på alle som jobber i dette viktige skoleslaget. I tillegg rammer det de mange små og store kommuner der den lokale folkehøgskolen er en sentral kulturarena, arbeidsplass og et samlingspunkt for unge og gamle.

Vi appellerer nå til opposisjonspartiene om at de stopper forslaget til kutt i statsstøtten til folkehøgskolene og i studiestøtten til folkehøgskoleelevene.

Nei til kutt i folkehøgskolen! Ja til full studiestøtte til alle!

Øyvind Brandt                                                               Edgar Fredriksen

Leder i Folkehøgskoleforbundet                               Leder i Noregs Kristelege Folkehøgskolelag