Egensydd festdrakt med bukse: – Ferdig på seks kvelder

Fra venstre: Noah Rasmussen Selliås, Tonje Henriksen Norheim og Belinda Bjerge, i egensydde festdrakter. (Foto: Linda Aannø)

Folkehøgskoleelevene Noah, Tonje og Belinda har på kort tid sydd seg personlige og unike festdrakter, uten spesielt mye forkunnskaper.

Folkehøgskolene var det første stedet bunad ble brukt som festantrekk, allerede på 1800-tallet. Elevene ved Solborg folkehøgskole tar arven videre på sin egen måte.

I sysalen på Solborg folkehøgskole hadde de både utstyret og kompetansen som skulle til, for at de nokså uerfarne skredderne skulle komme i mål til skoleårets slutt, rett før 17. mai.

Se video av alle draktene, nederst i saken.

Et plagg man er stolt av

Belinda Bjerge (21) fra Mandal har i år gått Artist-linjaSolborg folkehøgskole. Hun valgte å sy sin egen festdrakt, for å kunne ha et plagg som føles personlig og unikt.

– Det beste med egensydd festdrakt er å kunne gå i et plagg man er litt stolt av, og som man merker at man har laget selv, sier Belinda. Festdrakten er i en farge Belinda liker veldig godt, og består av skjørt og vest som henger sammen, samt et forkle og en skjorte.

Gjenbruk av gamle stoffer

For å skape festdrakten brukte Belinda stoffer fra ulike kilder. Skjørtet er laget av en gammel gardin hun hadde hjemme, skjorta er fra en gammel damaskduk fra Solborg. Stoffet i forkleet og vesten stammer fra Fretex.

Belinda hadde ikke sydd mye før, men med god hjelp og veiledning fra skolen og lærerne, tok hun utfordringen på strak arm.

Jente med hvit og lyseblå egensydd festdrakt.
Detaljer fra Belindas festdrakt, i lyseblå og hvite stoffer. (Foto: Linda Aannø og Geir Ertzgaard)

Festdrakt med bukse

Noah Rasmussen Selliås (20), fra Snåsa, har gått linja Tegning, Maling & Keramikk, på Solborg folkehøgskole. Han har også sydd sin egen festdrakt i løpet av året. Han forteller at han alltid har hatt lyst til å sy, så hvorfor ikke prøve å sy en festdrakt?

Festdrakten til Noah består av vest, skjorte og forkle, men i motsetning til en typisk festdrakt, er Noahs laget med bukser i stedet for skjørt. Vesten er heller ikke festet til buksa, så han har muligheten til å sy flere vester og bytte på hva han vil ha på seg.

Stoffene til Noah kommer også fra ulike steder; skjorten er en gammel damaskduk fra skolen, vesten er en gardin som Noah hadde hjemme, buksen er en gardin kjøpt på Fretex, og forkleet er en duk fra en bruktbutikk i Stavanger.

Collage med tre bilder av Noah på systuen, Noah med egensydd festdrakt, og detaljer fra festdrakten.
Noah har sydd seg en helt unik festdrakt, med bukse i stedet for skjørt. (Foto: Linda Aannø og Geir Ertzgaard)

Folkehøgskole og bunad

Visste du at det var på folkehøgskolene de første bunadene kom i bruk som festantrekk? Dette var allerede på 1800-tallet.

Elevene sydde seg gjerne bunad, som del av undervisningen. Det ble en viktig årsak til at bunadene kom i bruk i flere lag av befolkningen. Folkehøgskolenes vektlegging av bunadene gjorde sitt til at også bygdeungdom skaffet seg nasjonale klær. Skolene ble etablert mange steder, og elevene gikk ofte på folkehøgskoler i andre landsdeler enn sitt hjemdistrikt. Det bidro til at Hardangerbunaden ble spredt over hele landet.

Kilde: Storlien; Noss; Haugen: bunad i Store norske leksikon.

Lite erfaring med søm

Noah har ikke sydd mye før, men hadde noen grunnleggende kunnskaper fra et valgfag på Solborg folkehøgskole. Det tok omtrent seks kvelder å fullføre festdrakten, og selv om det var utfordrende, var det aldri noen store problemer. Noah hadde god veiledning fra Linda Aannø, linjelærer på Klær, Mote & Design.

Gjorde vi en feil, så var det ikke noe problem. Det var bare å sprette opp og sy på nytt.

Det beste med å ha en egensydd festdrakt, ifølge Noah, er at den er helt unik, og bare hans egen. Han synes det er tøft å kunne si at han har sydd sin egen festdrakt, er stolt over å kunne bruke den.

Les også:

Influenser Stina Talling om fordommer mot folkehøgskole: – Bullshit, tull og tøys

Glad i store prosjekter

Tonje Henriksen Norheim (19) fra Haugesund har også gått Artist-linja i år. Hun forteller at hun alltid har vært glad i å starte sine egne prosjekter, og gjerne starter på store prosjekter. Da hun hørte om muligheten til å lage en egensydd festdrakt på skolen, tenkte hun at dette var noe for henne.

Tonje har sydd to forskjellige varianter av festdrakten sin, med to forskjellige forklær og to forskjellige sjal. Hun har sydd skjorta og vesten fra to gamle duker, og forkleet har vært gardiner.

Tonje, med en egensydd festdrakt.
Tonje sydde to sjal og to forklær, for å kunne variere uttrykket på festdrakten sin. Til høyre: Fra prosessen i sysalen. (Foto: Linda Aannø og Geir Ertzgaard)

Tonje var opptatt av å ha mørke farger, som lilla og blått, og da hun fant akkurat de fargene hun ville ha, følte hun at det var perfekt.

Solborg folkehøgskole - Stavanger

Sted: Stavanger
Elevplasser: 145
Linjer: 24
Undervisning pr. uke: 33 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Ferdig egensydd festdrakt på seks kvelder

Tonje forteller at hun har sydd litt på ungdomsskolen, men har aldri hatt en stor interesse for det, før hun begynte å sy festdrakten sin. Det tok seks kvelder å sy drakten, og det var til tider utfordrende og krevde mye tålmodighet.

Jeg hadde et klart bilde på hvordan det kom til å bli. Det satte i gang motivasjonen.

Tonje er veldig stolt av at hun har sydd sin egen festdrakt og er glad for at hun har fått akkurat de fargene hun ønsket. Hun føler en nærhet til festdrakten sin, og sier det hadde kjentes annerledes om hun hadde kjøpt den ferdig.

Alle elevene har tatt i bruk mønsteret Fæstdrakt fra Fæbrik.

Vil du også lære å sy?

Mange av folkehøgskolene har lang tradisjon for søm og håndverksfag. Flere skoler og linjer har også ledige plasser, til skolestart i august.

Klikk her for å se alle linjene innen mote, søm og design!