Lyst å lære eller bli bedre til å sy? Bruke tid på å sy enkle fine klær for sommeren 24? Du lærer dette på linjen SY

Linjen passer for deg som:

Du lager klær og ting til deg selv eller andre og lærer ulike teknikker og fremgangsmåter.

Vi starter med det grunnleggende, og syr enkle ting til å begynne med. Slik får vi innføring i sømbegreper og teknikker. Vi bruker ferdigmønstre og tilpasser de slik du vil ha det. Og så syr vi klær, akkurat son DU vil ha det.

Liker du bedre å holde på med garn, og da strikke og hekle? Linjen passer like godt for deg!!!!

Vi syr av nye og brukte stoffer. Gjenbruk og redesign er viktige element i undervisnigen.

I flotte lokaler har vi utstyret du trenger for å lage det du vil. En symaskin til hver elev, overlockmaskiner, store klippebord, god oppbevaringsplass og modellbyster. Alt utstyr er inkludert i skolepengene. Penger til den del av materialkjøp er lagt inn i skolepengene, men syr du mye må du rekne med å betale noe utenom.

Vi er sammen med linjen Klær, mote og design i linjefagene, og det er en inspirerende gjeng som syr, ler og skaper glede!

Med photoshoot og motevisning viser vi andre hva vi har laget.

Vi representerer, sammen med Tegning, Maling & Kreamikk, skolens Kunst & Håndtverkseksjon.

Det kreves ingen forkunnskaper innen søm/strikking/hekling for å begynne på linja. Vi starter med det grunnleggende og alle lærer det de trenger for å lage det de har lyst til.

Dette vil du lære

• Grunnleggende sømkunnskaper (ingen forkunnskaper trengs)
  • Jobbe med ulike tekstilteknikker
  • Mønsterarbeid; justere ferdige mønster eller lage egne
  • Utvikle din egen stil og designutrykk
  • Innsikt i designprosessen
  • Fokus på bærekrafting produksjon og redesign
  • Designe og sy din egen kolleksjon; jakke, bukse, genser, skjørt , kjole mm
  • Strikking og hekling – garnglede.
  • Ulike hobbysarbeid

Våre forventninger til deg

Vi forventer at du

• har lyst til å være en del av og bidra til et godt klassemiljø
  • ønsker å skape noe
  • at du ønsker å utvikle deg og dine ferdigheter
  • er engasjert
  • at du møter opp og deltar aktivt

Obligatorisk: Ja

Pris: Inkludert i linjepris

Måltider pr dag inkludert: 1

New York og California

På våren reiser vi til USA på studietur. Vi reiser sammen med musikklinjene på Solborg.

Vi rusler gatelangs i New York, får med oss gatemote og vintagebutikker. Besøker museét på den kjente moteskolen «Fashion Institute of Technology» og ser på lekre og ikoniske antrekk.  Stoffbutikken Mood med et utvalg av tekstiler du bare kan drømme om.  Vi går på kjente plasser som Central Park, Manhattens mange inspirerende gater og rusler over Brooklun Brigde. New York er en pulserende by og  vi nyter storbylivet her.

Vi avslutter turen i Los Angeles,og nyter noen dager i California, med forhåpentligvis varme og sol.  Vi har en dag i Universal Studios og koser oss i parken hele dagen. Vi besøker Venice Beach og plukker med oss all den inspirasjon vi kan der.  En fantastisk tur og et minne for livet!

Linda Aannø

Lærer på Klær, Mote & Design

Linda er utdannet konfeksjonstekniker og har allsidig praksis innen søm/design. I tillegg har hun jobbet i flere år som strikkedesigner på Sandnes Garn. Med en interesse for alt som kan lages med stoff og garn, er hun kunnskapsrik og kreativ, og kan lære deg det meste du har lyst til.

Epost: linda@solborg.fhs.no
Telefon: (+ 47) 906 65 987

Fra kr 77 087,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen (romtype: dobbeltrom)
  • Bad på rommet
  • Valgfag
  • Årbok
  • Fellesopplegg
  • Skolegenser
  • Studietur: USA: New York og California
    • Mat (1 måltider per dag)
  • Internett
  • Vaskemaskin
Minimumspris for linja 77 087,-

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 77 087,-
(15 417,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.
En del penger er lagt inn til materialkjøp på linja. Lages det mye, både på dag og kveldstid, må det påregnes ekstra utgifter til dette.

Dette utstyret får du låne av skolen

Vi har et velsutstyrt syrom, med Janome 2030 symaskiner til alle. I tillegg har vi mange overlockmaskiner, strykeutstyr, Silhuette vinylkutter og pressemaskin. Vi har materiallager som brukes til startprosjekter, elles anskaffer elevne materialer selv til egne prosjekter. Stort lager av symønster, som vi bruker som de er eller justerer på.

God lagerplass til hver  elev.

Strikkepinner og heklekroker i alle størrelser, garn til ulike småprosjekter

Ta kontakt med oss i god tid om du har behov for tilpasninger, eller lurer på om vi kan tilrettelegge for deg.

Søk på linjaMer om skolenSkolens nettside

Dette sier tidligere elever

Synnøve Bjønnes

Folkehøgskoleåret var det året hobbyen min fikk blomstre, og jeg lærte å sy! Jeg sitter i tillegg igjen med veldig mange gode minner og venner for livet.

Synnøve Bjønnes
Ann Kristine Hølen

På sysalen har jeg lært så utrolig mye. Jeg tok med meg alt jeg lærte og startet å studere på ESMOD. Sysalen er det perfekte stedet og ett stort pluss er at du i tillegg til all kunnskapen sitter igjen med venner for livet. Anbefaler et år på Solborg

Ann Kristine Hølen
Ingrid Elisabeth Wigsnes

Året på Solborg har skapt minner og venner for livet. Lærerike uker på sysalen med et supert felleskap hvor alle heier på hverandre, en god arbeidsplass med alt en trenger av utstyr. Alltid noe å gjøre og ting å gjøre både morgen og kveld.

Fra bloggen

Mille (19) synes folkehøgskole er en god start på voksenlivet

Mille Helseth Gustavsen visste at hun ville gjøre noe annet enn ordinær skole etter videregående.

Les mer på bloggen ▷

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner på denne

Helse & Trening, vår 2025

E-sport Aktiv, vår 2025