Du bør søke NÅ om du vil gå på en av disse 10 linjene

Det begynner å bli vanskelig å få plass på enkelte linjer på norske folkehøgskoler. Det kan derfor lønne seg å søke NÅ om du vil gå på en av disse 10 linjene.

Folkehøgskolene har rullende opptak. Det betyr at de tar opp elever etterhvert som de søker. Det betyr også at noen linjer er fulle allerede og andre fylles opp nå.

De 10 linjene på denne listen er ikke linjene med flest søkere, men linjene der det er færrest plasser igjen. Det betyr at det kan lønne seg å søke NÅ om du vil ha plass på en av disse linjene:

1, Jazz og storband

Det er ikke så mange linjer innen jazz og storband, men det er få plasser igjen på folkehøgskolenes jazzlinjer.

Jazz og storband er en svært populær linje på norske folkehøgskoler. Bilde: Musikkfolkehøgskolen Viken

Finn alle linjer innen jazz og storband på norske folkehøgskoler

2, Hest og dyrehold

Du kan velge linjer som fokuserer på hest og ridning, men det finnes også linjer som handler om dyreomsorg og hundeliv. Felles for linjene er at de er svært populære og holder på å fylles opp.

Du kan finne mange linjer med hester, hunder og generelt om dyreomsorg på norske folkehøgskoler. Bilde: Torshus folkehøgskole

Finn alle linjer innen hest og dyrehold på norske folkehøgskoler

3, Australia

Linjer på norske folkehøgskoler med Australia og New Zealand som hovedtema har blitt svært populære. Linjene har fokus på kultur, natur og har gjerne en studietur til Australia eller New Zealand som en del av programmet.

Australia og New Zealand er populært blant norske ungdommer som søker seg til folkehøgskole til høsten. Bilde: Nordhordland folkehøgskole

Finn alle linjer på norske folkehøgskoler med tema Australia og New Zealand

4, Cosplay

Du må være rask om du vil ha plass på en av cosplay-linjene på norske folkehøgskoler. Det er ikke så mange cosplay-linjer, men flere av dem er allerede fulle eller har få plasser igjen.

Fantasi, kulturforståelse og håndverk kombineres på cosplaylinjene. Bilde: Bjerkely folkehøgskole

Fantasi, kulturforståelse og håndverk kombineres på cosplaylinjene. Bilde: Thea Stousland, Bjerkely folkehøgskole

Finn alle cosplaylinjene på norske folkehøgskoler

5, Dykking

Livet under havoverflaten har tiltrukket seg mange søkere og folkehøgskolenes dykkelinjer fylles opp fort.

Det er gode dykkemuligheter i både Norge og andre land. Bilde: Møre folkehøgskule

Finn alle dykkerlinjene på norske folkehøgskoler

6, Afrika

Norske folkehøgskoler har mange spennende samarbeidsprosjekter i Afrika og besøk til disse er ofte en del av innholdet på Afrikalinjene. Temaer ellers på linjene er afrikansk kultur og natur, og internasjonal solidaritet er også sentralt.

Norske folkehøgskoler har spennende samarbeidsprosjekter i Afrika og besøk til lokale samarbeidspartnere er ofte inkludert i linjetilbudet. Bilde: Emilie Løland, Bømlo folkehøgskule

Finn alle Afrikalinjer på norske folkehøgskoler

7, Reiseliv

folkehøgskolenes reiselivslinjer lærer man om reiseliv både lokalt og globalt. Det er flere varianter av reiselivslinjer, men felles er at dette er populære linjer som fort fylles opp.

Folkehøgskolenes reiselivslinjer er svært populære og fylles fort opp. Bilde: Elisabeth Myrland, Seljord folkehøgskule.

Finn alle folkehøgskolenes reiselivslinjer

8, Grafisk design

Folkehøgskolene har mange ulike typer linjer innen grafisk design og dette er populære linjer som fylles opp fort. Dette er linjer der man kan teste ut et mulig yrke eller få kompetanse som man kan ta med seg videre uansett hva man skal jobbe med siden i livet.

Folkehøgskolene tilbyr mange ulike linjer innen grafisk design. Bilde: Lundheim folkehøgskole

Finn alle linje innen grafisk design på norske folkehøgskoler

9, Tilrettelagte linjer

Folkehøgskolene har mange linjer som er spesielt tilrettelagt for ulike grupper. Disse linjene er svært populære.

To elever ved tilrettelagt linje sitter ute på et bord i sola.

Elever ved Risøy Folkehøgskole.

Finn alle folkehøgskolenes tilrettelagte linjer

10, Samfunnsfag og kultur

Folkehøgskolenes linjer innen samfunnsfag og kultur gir elevene en oversikt over viktige politiske og samfunnsmessige spørsmål, gjerne i et internasjonalt perspektiv. Disse linjene har blitt svært populære de siste årene.

På folkehøgskolenes linjer innen samfunnsfag og kultur lærer du om viktige spørsmål i samfunnet, gjerne i et globalt perspektiv. Bilde: Anna Lavinia Hafslund, Kristiansand folkehøgskole.

Finn alle folkehøgskolenes linjer innen samfunnsfag og kultur

Du kan søke NÅ og få svar fra folkehøgskolen fort

Om du søker folkehøgskole nå så vil du vanligvis få et svar fra skolen innen kort tid. Dersom du får tilbud om plass på folkehøgskolen, og du velger å takke ja til tilbudet, så må du betale et gebyr på rundt 2500 kroner. Når gebyret er betalt så har du sikret deg en plass på folkehøgskole og vet hva du skal gjøre til høsten.

Dersom du er usikker på noe ved den enkelte linjen eller skolen så svarer folkehøgskolene gjerne på dine spørsmål. Øverst på hver enkelte linjeside står epostadressen til skolen. Send dem gjerne en epost med spørsmål om det du lurer på.

Les mer om folkehøgskole til høsten

Folkehøgskolene gleder seg til å se alle elevene til høsten. Bilde: Linn Kristin Dale Kylland, Molde folkehøgskole