24 tips som gjør Interrail-turen din bedre

Foto: Hardanger folkehøgskule

Vi gir deg de beste tipsene om hva du bør pakke, planlegge og oppleve på interrail i sommer, kvalitetssikret av folkehøgskoleelever.

Hvert år reiser mange folkehøgskoleklasser på studietur med tog. Vi har fått klassene Idrett Action ved Hardanger Folkehøgskule, og Reiseliv Europa ved Grenland Folkehøgskole til å gi oss sine beste Interrailtips, så du får en best mulig togferie i sommer.

Sjekk ut alle linjene som reiser på Interrail i løpet av skoleåret her.

Planlegging

1. Sjekk ut lokale begivenheter på forhånd. Se om det er noen spesielle arrangementer, slik som karneval eller festivaler, i byene du skal til slik at du kan komme forberedt.

2. Sett deg inn i kollektivtransport på forhånd. Det kan være lurt å laste ned apper du bruker til lokal kollektivtransport på toget før du ankommer stedet du skal til. Det kan også være lurt å sjekke hvor strenge de er på billettkontroll. I Budapest, for eksempel, er de veldig strenge og kontrollerer ofte.

3. Planlegg hva du vil se på toget. Bruk litt tid på toget til å finne ut hva du faktisk vil se når du kommer frem. Sett deg inn i severdigheter og hvordan forholdene er, og veien dit. så sparer du mye tid når du kommer frem. Oppsøk gjerne lokale plasser og bli kjent med kulturen. Å oppleve deres mat og kultur er en veldig fin opplevelse.

4. Les om områdene rundt hosteller du vurderer å bo på. Ikke bo rett ved togstasjonene!

Pakking

5. Ha med ull eller noe varmt. Togene var ofte kalde og når du er trøtt og sliten er en ekstra genser god selv om du reiser til varme land.

6. Ta med dagstursekk og kontanter. Det er fint å ha med seg en liten sekk til å gå rundt å utforske byen så man slipper å drasse på den store sekken. Det er også smart å ha med litt kontanter siden de fortsatt er i bruk i mange land i Europa.

7. Ta med to gode par sko og slippers. Det blir mye gåing, så det er fint at du kan bytte mellom parene om du får gnagsår eller de begynner å lukte. Slippers er fine å ha med til for eksempel hosteldusjer.

8. Pakk ørepropper og nakkepute. Fint hvis du har en snorkende romkamerat, eller skal sove på toget.

9. Pakk smart. Pakk i pakkeposer, pakk det tyngste bakerst (og nederst) inntil ryggen, og ikke pakk for mye. Du trenger for eksempel ikke fem gensere. Ta heller med vaskepulver så du kan vaske klærne underveis.

Les også:

Se alle folkehøgskolenes ledige restplasser

Sikkerhet og helse

10. Ta med Passholder. Det kan være veldig kjekt å ha, slik at du kan ha viktige dokumenter, slik som pass, rundt halsen din og trygt til alle tider.

11. Ta med  hengelås som du kan bruke på skap og lignende, om du må gå fra tingene dine.

12. Gi beskjed til de du er med om du går alene og hvor du skal.

13.  Sørg for å drikke nok vann! Vannet på butikken er ofte bra, men å hive oppi litt sitronsaft gjorde at det var ganske mye bedre selv med lunket vann.

14. Sett av tid til deg selv, det er lov å ta en pause.

@folkehogskolene

Flere folkehøgskoler reiser på interrail i løpet av skoleåret. Her er de beste tipsene til @IdrettAction ved @Hardanger FHS 🚞🎒🏞️ #fhsliv#folkehøgskole#interrailtips#reisetips#togferie#interrail#VocêNasceuParaMudar

♬ Vibes – ZHRMusic

Opplevelser

15. Vær åpen. Det kan være overveldende å komme til en helt ny by. Vær derfor åpen og ikke vær redd for å snakke med fremmede. Vær også åpen for andre kulturer, da får du mye mer ut av turen!

16. Stress ned. Det kommer alltid et nytt tog.

17. Les en bok, eller ha med kortstokk! Et fint tidsfordriv og ikke minst veldig sosialt.

18. Se på landskapet du passerer, spesielt gjennom Alpene.

19. Kom i snakk med medpassasjerer. Ikke vær redd for å snakke med folk, de aller fleste er greie og behjelpelig

20. Finn en base og vær der i noen dager. Bruk heller mer tid på en plass, enn å stresse deg gjennom turen for å få sett mest mulig – det kan fort bli mer stress en kjekt. Det er mest sannsynlig ikke siste gang du er på tur!

21. Prøv å sove på sovesal, der kan du møte mye spennende folk!

Økonomi

22. Bestem budsjett på forhånd. Det kan fort bli dyrt på reise om man for eksempel alltid skal spise på restaurant, eller ikke har kontroll på økonomien.

23. Handle på lokale matbutikker, lag mat sammen på hostellet og lag niste – du sparer mye penger da

24. Om du reiser i land der Euro ikke er den lokale valutaen, og velger å betale med lokal valuta, så sjekk en ekstra gang. Det er ofte noen som prøver å lure deg til å betale mer.

Foto: Grenland folkehøgskole

Vil du oppleve nye steder sammen med andre?

Alle folkehøgskole reiser på studieturer i løpet av året. Sjekk hvilke linjer som fortsatt har plass til høsten.

Finn ledige plasser