Slik fungerer søknadsprosessen på folkehøgskolene

Elever ved Karmøy folkehøgskole. Foto: Torkild Groven

Vi forklarer prosessen, fra søknad til skolestart.

Det er enkelt å søke på folkehøgskole, men prosessen er litt forskjellig fra andre utdanninger. Det er også en forskjell på om du søker før, eller etter, 1.februar.

Søknad før 1.februar.

1.november:

Alle linjene for kommende skoleår er oppdatert på folkehogskole.no. Du bruker linjesidene her til å søke på en eller flere linjer.

1.februar:

Alle som har søkt innen denne datoen er med på førsteopptaket.

Fra 1.februar begynner skolene å sende ut tilbud om skoleplass til de første elevene. Skolene har ikke noe samordna opptak, så du kan komme inn på flere skoler og linjer samtidig. Skolene velger selv hvordan og når de vil kontakte deg, så det kan variere når man får svar, og om det f. eks er på SMS eller e-post.

NB! Du får ikke noe svar via folkehogskole.no, selv om det var der du søkte.

Les også:

Folkehøgskolelever får kraftig økning i studiestøtte neste skoleår

Midten av februar:

Skolene har ulike tidsfrister for når du må svare, men de fleste vil ha svar på om du tar skoleplassen innen en eller to uker.

Det er fint om du også gir beskjed om du ikke tar skoleplassen. Skolene er vant til at noen også takker nei, og det er fint for dem å kunne tilby en annen søker plassen så fort som mulig.

For å takke ja til plassen må du betale et innmeldingsgebyr på mellom 2000 og 3000 kroner. Du kan takke nei til å begynne om du ombestemmer deg senere, men disse pengene får du ikke igjen.

Hva er folkehøgskole?

Søknad etter 1.februar

Når alle som fikk plass i førsteopptaket har takka ja eller nei, oppdateres folkehogskole.no med alle skoleplassene som fortsatt er ledige.

Du kan fortsatt søke folkehøgskole etter denne datoen. Skoleplassene som er igjen deles ut etter hvert som søknadene kommer inn.

Noen skoler og linjer blir fulle allerede i februar, men det er alltid restplasser igjen før skolestart. Om du vil gå på en spesiell skole eller ei spesiell linje anbefaler vi å søke så tidlig som mulig.

De som søker etter 1.februar får som regel svar etter kort tid, og får også mellom en og to uker på å bestemme seg. Du må betale innmeldingspenger på rundt 2000-3000 kroner, som du ikke får igjen om du velger å ikke begynne på skolen.

Les også:

Ikke gjør denne tabben når du søker folkehøgskole

Hva skjer mellom opptaket og skolestart?

Når du har fått plass på ei linje er det skolen som sørge for at du får informasjonen du trenger. Ta gjerne kontakt med dem om det er noe du lurer på!

Du kan søke om støtte fra Lånekassen når du har fått skoleplass, men søknadskjemaet blir ikke tilgjengelig før på våren. Du får ikke utbetalt pengene før du har møtt opp på skolen og skolen kan bekrefte at du skal være elev der.

Du kan også finne mye informasjon på bloggen vår, eller melde deg på nyhetsbrevet vårt. Her sender vi ut nyttig informasjon om for eksempel hva du bør pakke, og svar på vanlige spørsmål.

Følg oss også på Facebook, Instagram og TikTok for et innblikk i livet på en folkehøgskole.

Du kan også sende oss meldinger i sosiale medier, eller bruke dette skjemaet.

Lykke til som folkehøgskoleelev!

Søk folkehøgskole i dag

Jo tidligere du søker folkehøgskole, jo større sjanse er det for å få plass på drømmelinjen. Klikk inn og se oversikt over alle linjer på alle folkehøgskoler.

Finn din folkehøgskole