Prinsessegave: - Vil gi deg en smakebit på et folkehøgskoleår

Elever på Sunnmøre folkehøgskule inviterer gjerne Prinsessen vestover for å surfe, men drømmedagen på folkehøgskole skal hun få velge helt selv.

Folkehøgskolene i Norge ønsker å gi Prinsesse Ingrid Alexandra et innblikk i hverdagen på en folkehøgskole. I anledning 18-årsdagen får hun derfor en drømmedag på en valgfri skole.

– Vi mener at alle har godt av et år på en folkehøgskole, også en kommende dronning. Derfor ønsker vi å gi en opplevelsesgave i anledning Prinsessens 18-årsdag. Blant våre 86 folkehøgskoler og over 800 linjetyper skal hun få velge seg noe hun selv har lyst til å være med på, sier Dorte Birch, daglig leder for Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.

– Rett og slett en egen drømmedag!

Gaven overrekkes i form av en film fra noen av årets folkehøgskoleelever. De forteller om mange av mulighetene som finnes på de norske folkehøgskolene. Prinsessen kan velge i alt fra surfing i Lofoten, hundekjøring på Svalbard, dykking i skjærgården ved Risør, randonee-tur i Valdres, brevandring på Jostedalsbreen, paragliding i Seljord, eller rypejakt i Pasvik. Kanskje vil hun heller lære om spillutvikling, sy sin egen kjole, teste redesign, lage sine egne, naturlige hudpleieprodukter eller prøve cosplay for første gang? For å nevne noe.

Drømmedagen skal hun få skreddersy selv.

– Gjennom et år på folkehøgskole opplever våre elever både læringsglede og faglig utvikling. De blir bedre til å samarbeide, og de får større forståelse for samfunnet rundt seg. Vi tror Prinsessen vil forstå noe om hvorfor ved å besøke en av våre skoler, sier Andreas Melberg, daglig leder for Informasjonskontor for kristen folkehøgskole.

Les også:

- Folkehøgskole er nok det beste stedet å være under korona

Pusterom – for alle

Folkehøgskolene har ingen karakterer, eksamen eller pensum. Vi tror nemlig man lærer bedre uten press. Elevene bor på skolen, og får prøve ut fag i praksis. Mange opplever at det gir dem økt motivasjon for videre studier.

– Etter flere år på videregående preget av koronarestriksjoner, opplever vi at ungdommer har et enda større behov for et annerledes år. De sier de trenger et pusterom før videre studier. Her ser vi at folkehøgskolene spiller en viktig rolle, sier Dorte Birch.

Dette ønsker folkehøgskolene nå å vise Prinsessen.

– Noe av det viktigste på folkehøgskolen er det sosiale fellesskapet. Det har vi også kunnet opprettholde de siste årene. Med strenge smitteverntiltak ut mot resten av samfunnet, kan elevene på folkehøgskolen leve omtrent som normalt. Det har rett og slett vært det mest sosiale stedet å være under pandemien, sier Andreas Melberg.

En klasse står samlet, smiler og vinker med flagg for å gratulerte med dagen.
Norge rundt er det mange folkehøgskoleelever som gratulerer Prinsessen med 18-års dagen, og venter spente på om hun vil besøke dem.

Aller helst skulle Folkehøgskolene gitt Prinsessen et helt år på folkehøgskole, og stiller gjerne en plass til disposisjon dersom det er ønskelig. Hvis ikke vil Prinsessen få mulighet til å gi videre et år på folkehøgskole i sitt navn.

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Her kan du lese mer om våre 86 folkehøgskoler og mer enn 800 ulike linjer.

Finn din folkehøgskole