- Folkehøgskole er nok det beste stedet å være under korona

Mens mange studenter har digital undervisning og sitter mye alene, lever årets folkehøgskoleelever omtrent som normalt. – Jeg tror ikke det finnes noe bedre sted å være under korona, sier Henrik Bartnes.

Etter 13 års skolegang ønsket Henrik Bartnes fra Bærum et annerledes år. Ikke et friår, men et år hvor han kunne dyrke egne interesser og få nye venner.

– Jeg visste at jeg ikke ville komme inn i Forsvaret, så jeg måtte finne på noe annet. Folkehøgskole virket som et perfekt sted for å prøve nye ting, være sosial og rett og slett holde på med ting jeg liker, forteller han.

Foreldrene hans møttes da de begge var elever på Ringerike folkehøgskole på Hønefoss, så da han skulle velge skole kunne det ikke bli noen annen.

– Da jeg begynte på videregående var jeg sikker på at jeg skulle gå rett videre på studier. Nå er jeg utrolig glad for at jeg endret mening, sier Henrik.

Henrik Bartnes, portrett

Henrik mener det er perfekt timing å gå på folkehøgskole under koronapandemien. Der er hverdagen så godt som normal.

Sosial hverdag

Mange Henrik kjenner som startet på studier i høst, sitter mye alene med digital undervisning. På folkehøgskolen er derimot livet veldig sosialt.

– Jeg føler meg veldig heldig. Slik situasjonen er med korona i resten av samfunnet, er det perfekt timing å gå på folkehøgskole nå, sier han.

De første dagene av skoleåret var nokså strenge med regler og små kohorter med elever som kunne være sammen. Det samme etter hver ferie. Resten av året er alle elevene på folkehøgskolen én stor kohort. De bor sammen og spiser sammen som normalt, og de kan trene sammen eller henge sammen i fellesrom.

– Det er veldig åpent på skolen, men så er det også veldig lukket ut mot resten av samfunnet. Vi blir en egen boble her inne. Hvis man har vært borte en helg eller møtt noen som ikke går på skolen, må man forholde seg til strengere regler når man kommer tilbake, forklarer han.

bål, gruppe elever, Ringerike folkehøgskole

Henrik synes han er heldig som kan være så sosial med alle de andre elevene på skolen.

Da smitten var mye lavere i høst, fikk elevene være med på å bestemme om skolen skulle åpne opp for at de kunne gå på byen i helgene.

– Elevrådet hadde saken oppe, men der valgte vi det bort. Vi ville heller ha en åpen skole der vi kan være sammen alle sammen. Den muligheten var det ikke verdt å risikere for å få lov å gå på byen, sier han.

Les også: Kunnskapsministeren: – Oppfordrer flere til å velge folkehøgskole til høsten

Godt samhold

Den avgjørelsen synes Henrik sier mye om samholdet på skolen.

– Helt siden skolestart i høst har vi hatt et utrolig godt samhold på skolen. Her kan alle være seg selv, og alle blir inkludert, sier han.

– Alle som starter på folkehøgskole er jo interessert i å bli kjent med folk, så akkurat det går ganske fort. Her får alle noen å være med, uansett hvem de er.

skogstur, elever, Ringerike folkehøgskole

Klassen til Henrik har vært mye på ute i høst, både på dagsturer og med overnattinger ute.

Det er stor bredde i linjetilbudet på skolen, noe som gjør at det er mange ulike interesser blant elevene. Henrik synes det er flott.

– Jeg har fått mange venner her som jeg ellers aldri ville blitt kjent med. Både fordi vi kommer fra ulike steder i Norge, men også fordi vi har forskjellige interesser. Det er utrolig fint!

Han tror det gode samholdet gjør at elevene ønsker å overholde smittevernreglene på skolen.

– Det er selvfølgelig en enorm gulrot at vi kan ha det så åpent på skolen, og være så sosiale med alle som går her. Viljen til å holde på det samholdet er så sterk at det er enkelt å overholde regler.

– I tillegg har de ansatte på folkehøgskolen vært utrolig flinke til å legge til rette for oss. All honnør til dem!

Les også: Tross korona: – På folkehøgskole er hverdagen like sosial som normalt

Motivert for studier

linja mulitisport har Henrik så langt hatt noen aktive måneder. Han har prøvd mye nytt, og brukt mer tid på ulike idretter. Akkurat som han ønsket.

– Vi har vært mye ute på tur: padlet, syklet og vært på grottevandring. Dessuten har vi overnattet flere netter ute. Det hadde jeg gjort veldig lite fra før av, men det er en god erfaring å ha med seg videre, sier han.

grottevandring

Henrik synes det har vært gøy å prøve mye nytt dette året. Grottevanding hadde han aldri vært med på før.

Romkameraten fra England har introdusert klassen for rugby, og de har hatt mange timer i gymsalen med ulike ballspill.

– Jeg tror jeg har hatt godt av et år hvor jeg har gjort noe helt annet. Et år uten karakterer og prøver. Det har vært godt å bruke tid på hobbyer som jeg ikke har prioritert like mye ved siden av skolen.

Samtidig legger ikke Henrik skjul på at han gleder seg til å starte på studier til høsten. Planen er å flytte til Bergen for å gå på Norges Handelshøyskole.

– Jeg er en skoleglad person, og tror det blir godt å lese fag igjen. Samtidig er jeg veldig glad for alt jeg har opplevd på folkehøgskolen. Jeg er sikker på at det blir enklere å bli kjent med andre som student, etter å ha gått her et år først.