Planlegg neste skoleår nå!

Flere og flere søker folkehøgskole allerede nå. Hva skal du gjøre til neste høst?

Folkehøgskolene har blitt svært populære de siste årene

Folkehøgskolene har blitt svært populære de siste årene. Flere og flere velger derfor å søke om plass allerede nå.

Flere og flere søker seg til folkehøgskole allerede nå. Da slipper de å stresse med de vanskelige valgene til våren når de fleste på videregående skole har mer enn nok å tenke på.

Lurt å søke tidlig

Det er lurt å søke tidlig. Folkehøgskolene har nemlig blitt svært populære de siste årene og mange linjer blir tidlig fulle.

Mange folkehøgskoler tar opp elevene etter når de har søkt på linjen. Dermed har man større sjanse til å få plass på populære linjer dersom man har søkt tidlig.

Det er spesielt populære linjetyper som esport, paragliding og reiseliv som kan bli fylt opp tidlig, men også mange andre linjer og skoler får flere søkere enn de har plass til.

Dette er de ti mest populære linjene i 2017

Mange folkehøgskoleelever ønsker å teste sine grenser. For noen betyr det et enkelt fallskjermshopp og for andre er det et helt år med ulike typer luftsport som for eksempel paragliding.

Luftsport er en av mange linjer som har blitt svært populære. Det er derfor lurt å søke tidlig.

Folkehøgskolene har ulike opptakskriterier, men de fleste melder at de ser på søkerens motivasjon for å søke. Det kan derfor lønne seg å beskrive hvorfor man har valgt å søke på akkurat den linjen og akkurat den skolen.

Skolene tar opp elever fra 15. november. Enkelte skoler melder at de ser på tidspunktet eleven har søkt på fordi det også sier noe om hvor motivert en søker er. En som har søkt tidlig vil derfor kunne ha bedre sjanse til å få plass enn en som har søkt sent.

Tidenes elevtall på folkehøgskolene

Hva er folkehøgskole?

Folkehøgskole er verdens frieste skole. På folkehøgskolen er det hverken karakterer, pensum eller eksamen. Vi tror nemlig du lærer bedre uten press.

På folkehøgskole får du prøvd ut et fag i praksis og ikke bare fordypet deg i teori. Du får tett oppfølging av engasjerte lærere. Klassene er gjerne små, med bare 10 – 20 elever. I tillegg til linjeundervisningen, har du også valgfag, fellesfag, studieturer og ulike prosjekter på skolen. På de fleste skoler velger du en linje, men på enkelte skoler kan du velge flere linjer.

Når du går på folkehøgskole, bor du på internat. Det vil si at du sover og spiser på skolen. På internatene er det enkelt- eller dobbeltrom, noen internater har bad på rommet, mens andre har bad på gangen. Ofte er det også kjøkken og fellesrom på internatene. Måltidene spiser du i spisesalen sammen med de andre.

Man spiser sammen på folkehøgskolene enten det er i matsalen eller man tar maten med ut.

Vi mener at man lærer mye av å bo sammen med dem man går på skole med. Du lærer å samarbeide og løse problemer ved å leve sammen med folk som er ulike deg selv. Du lærer også dine medelever å kjenne på en helt annen måte når du også bor sammen med dem.

Dette er folkehøgskole

Mange linjer å velge mellom

De fleste kjenner til at folkehøgskolene har musikk- og teaterlinjer, friluftsliv og reiselivslinjer, men visste du at det er over 600 ulike linjer å velge mellom?

Noen av linjetypene er store og finnes på mange folkehøgskoler mens andre finnes kun på en enkelt eller noen få skoler. Hva med å bruke et år der du lærer alt en god viking må kunne på en av folkehøgskolenes vikinglinjer? Du kan trene opp dine skrivekunnskaper på en av folkehøgskolenes forfatterlinjer eller på en av folkehøgskolenes journalistlinjer. Hva med et år der du ser hvor god du kan bli i din favorittsport, for eksempel på en av folkehøgskolenes kampsportlinjer, en av ballidrettslinjene eller en ekstremsportlinje.

Volleyball og beachvolleyball er bare noen av de mange ballsportlinjene man kan velge på folkehøgskole

Du kan velge noe som du brenner for og som du har interessert deg for lenge eller du kan velge en linje med noe du aldri har prøvd før. Året på folkehøgskole er året der du kan prøve noe nytt og strekke deg og se hva du klarer når du får lov å velge akkurat det DU har lyst til.

Bestill katalog

Vil du vite mer om folkehøgskole? Bestill folkehøgskolekatalogen for alle folkehøgskolene her. I den felles folkehøgskolekatalogen finner du oversikt over alle folkehøgskoler og alle linjer. Du kan også lese mer om hvordan det er å gå på folkehøgskole.

Dersom du ønsker å vite mer om en enkelt eller noen få folkehøgskoler, så kan du også bestille brosjyre for akkurat dem du er interessert i her.