Jenter dominerer ikke lenger folkehøgskolen

Kjønnsfordelingen på norske folkehøgskoler har variert helt siden den første folkehøgskolen ble startet opp for over 150 år siden. I dag er kjønnsfordelingen jevnere enn på lenge.

For få år siden var nesten 2/3 av alle folkehøgskoleelever jenter.

For få år siden var nesten 2/3 av alle folkehøgskoleelever jenter

Man skal ikke lenger tilbake enn til 2007 for å finne et år der jenter utgjorde nesten 2/3 av alle folkehøgskoleelever. På enkelte linjer gikk det nesten utelukkende jenter. I dag er tallet vesentlig jevnere. Nå er nesten halvparten av alle elever gutter.

Andelen jenter på folkehøgskolene har gått ned fra nesten 2/3 til litt over halvparten fra 2007 til 2015

Grunner til at det har blitt flere gutter i folkehøgskolen

Det er flere grunner til at folkehøgskolene har tiltrukket seg flere gutter. Folkehøgskolene har fått nye linjetyper som tiltrekker seg gutter, slik som eSport og spilldesign. En del av de mere tradisjonelle folkehøgskolelinjene, som idrett og friluftsliv, trekker også mange gutter. I tillegg har folkehøgskolene generelt økt i popularitet blant guttene slik at det har blitt flere gutter på de fleste linjetypene.

Flere gutter velger folkehøgskole

Flest gutter på 1800-tallet

Det har ikke alltid vært flest jenter på norske folkehøgskoler. I folkehøgskolenes barndom var det overvekt av gutter på skolene. Etter andre verdenskrig endret det seg og på 1960- og 70-tallet kom jentene inn på folkehøgskolene for fullt. Det er altså først de siste årene det igjen har blitt balanse mellom kjønnene på folkehøgskolene.

Statistikk gutter og jenter på fhs 1876 - 2007

Statistikk gutter og jenter på folkehøgskole 1876 – 2007

Balanse

For folkehøgskolene har det alltid vært et mål å trekke til seg et gjennomsnitt av en ungdomsgruppe, uavhengig av kjønn og bakgrunn. Det er derfor gledelig at det nå har blitt en mer jevn kjønnsfordeling blant elevene.

Nesten like mange gutter som jenter på norsk folkehøgskole

Nå er det nesten like mange gutter som jenter på norske folkehøgskoler