Idretten som vokser mest i Norge

Som første folkehøgskole starter Idrettsskolen Numedal folkehøgskole opp et linjetilbud i Cheerdance. – Jeg har selv drevet aktivt med idretten i 16 år, og ønsker å gi flere muligheten til å prøve, sier lærer Marte Bondal.

Tekst: Marit Asheim

– Mange folkehøgskoler har linjetilbud i dans. Det har vi også hatt lenge, men nå ønsker vi å satse på en spesialisering, forteller Marte Bondal.

Hun har selv vært aktiv utøver i cheerdance i 16 år, og kom nylig hjem fra VM i Florida med en fjerdeplass i bagasjen.

– Jeg har lenge kjent på kroppen hvordan det er å være cheerdancer. Nå ønsker jeg å gi flere muligheten til å teste det ut, sier hun.

_DSC2885

Inspirasjon i New York

Cheerdance kommer fra USA, og er en relativt fersk gren i Norge. Idretten er inspirert av cheerleading, som kanskje mange kjenner igjen fra amerikanske filmer. Dette er derimot en ren danseform hvor man ikke bygger pyramider.

– Det finnes tre kategorier innen cheerdance: pom, hiphop og jazz, forteller Marte, som selv har konkurrert i hiphop.

– Elevene skal selv få bestemme hva de vil jobbe mest med, men vi skal innom alle i løpet av året, sier hun.

Elevene vil trene mye dans og danseteknikk, men også styrke og utholdenhet. I tillegg skal de selv lære å bygge opp rutiner.

– En rutine i cheerdance er på bare to og et halvt minutt. Det betyr at man skal få vist mest mulig av hva man kan på den tiden, sier Marte.

– Innimellom trening vil det også bli noe teoriundervisning. Vi vil få besøk av flere eksterne instruktører til skolen, og vi skal reise inn til Oslo for å inspireres av noen dansetimer der, sier hun. Selv har hun mange kontakter i miljøet, og tror et av årets høydepunkter vil bli studieturen til New York.

– I New York vil vi besøke en amerikansk klubb, og være med og se hvordan en verdenskjent klubb trener og jobber. Det vil garantert inspirere, lover Marte.

_DSC5149

I løpet av året vil elevene få prøvd alle former for cheerdance: pom, hiphop og jazz.

Mål om NM

– Vi har veldig gode fasiliteter på skolen som elevene vil bruke mye, sier Marte, og ramser opp både idrettshall, svømmehall, dansesaler, styrkerom og arealer utendørs.

– Skolen er jo en idrettsskole. Her er det lagt til rette for at man skal kunne trene mye og bli god, sier hun.

At hun selv fremdeles er en aktiv utøver tror hun vil komme elevene til gode.

– Jeg vet hva som skjer i dansemiljøet, og kjenner på kroppen hva som skal til for å bli god, sier hun.

Cheerdance er en av idrettene i Norge som har økt mest de siste årene, og det rekrutteres stadig nye deltakere og lag til mesterskap. Marte har som mål for klassen at de skal delta i NM i mars.

– Selvfølgelig kommer det litt an på klassen, og hva vi får til i løpet av året, men jeg har veldig lyst til at vi skal klare å være med i NM. Det er i alle fall et mål, sier hun.

– Likevel er det viktig å understreke at man ikke trenger noen dansebakgrunn for å komme hit. Det vil alltid være noe vi kan lære hverandre, uavhengig av nivå. Her vil vi jobbe sammen og å utvikle og gjøre hverandre gode.

_DSC6965-1

Lærer Marte Bondal har drevet aktivt med Cheerdance i 16 år, og har som mål at klassen i mars skal delta i NM.

Noen ledige plasser

Den nye linja på folkehøgskolen skal altså være for alle, uansett bakgrunn.

– Det viktigste for de som kommer hit er at de må være interesserte i å lære noe nytt, og at de har et ønske om å samarbeide med andre, sier Marte, som understreker at cheerdance er en lagidrett.

– For meg er det beste med idretten at den er så inkluderende! I miljøet er det plass til alle, og vi trener og blir gode sammen. Helt uavhengig av størrelse, alder eller bakgrunn finner folk gleden i å jobbe sammen. Det å mestre noe i fellesskap er en veldig fin ting synes jeg, og det blir bare viktigere og viktigere i en tid hvor det ellers er mye ytre press, sier hun.

Så langt har det vært god søkning til linja, men det er fortsatt igjen noen ledige plasser det er mulig å søke på frem mot skolestart i august.

– Det er et stort sprik blant søkerne til nå, så her vil det være plass til alle, sier Marte.

– Noen har prøvd cheerdance før, noen har danset masse, andre har holdt på med turn eller andre idretter. Det er et stort spenn, men undervisningen skal legges opp til å passe alle, sier hun.

– Jeg gleder meg veldig til å starte opp, og til å se hvem som blir den aller første cheerdance-klassen, smiler hun.