Hva er halvtårskurs?

For mange elever passer det best å gå et halvt år på folkehøgskole. Bilde: Ringerike folkehøgskole

Flere og flere folkehøgskoler tilbyr halvtårskurs. Halvtårskurs betyr at du går et halvt år på folkehøgskole istedet for et helt. Du velger selv om du vil gå høst eller vår – eller om du vil kombinere et høst- og et vårkurs.

Halvtårskurs

• Varer fra august til desember, eller januar til mai.
  • Du kan få støtte av Lånekassen, men ikke tilleggspoeng til Samordna opptak.
  • Det er ingen søknadsfrist, men skolene deler ut plasser fortløpende.
  • Kurset er som et helt vanlig folkehøgskoleår, bare kortere.
  • Mange velger halvtårskurs i kombinasjon med jobb, reise eller Forsvaret, eller for å ta en pause fra studier eller jobb

Hvorfor velge halvtårskurs?

Mange velger halvtårskurs fordi det passer best å gå et halvt år på folkehøgskole. Noen må avtjene førstegangstjeneste fra januar eller de blir dimittert til jul. Noen ønsker å jobbe et halvt år. Andre ser at de valgte feil på høsten og ønsker et halvt år på folkehøgskole før de gjør nye valg på sommeren.

Les også:

Disse folkehøgskolelinjene kan du begynne på i januar

Som helårskurs, bare kortere

Halvtårskurs er som helårskurs, bare kortere. Det betyr at du:

• Bor og spiser på skolen.
  • Får linjefag, valgfag, fellesfag, studieturer og alt det andre som hører til folkehøgskole.
  • Får praktisk undervisning.
  • Kan bruke et halvt år på noe du elsker – eller teste ut et fag du aldri har prøvd før
  • Blir med på spennende prosjekter.
  • Får et halvt år med fokus på gleden ved å lære.
  • Slipper eksamen og karakterer.
Ungdommer i gruppe på en internatstue
Du bor på folkehøgskolen. Det betyr fellesskap og nærhet med de andre elevene. Her fra en internatstue på Bømlo folkehøgskule. Bilde: David Brandham

Studiestøtte, men ikke tilleggspoeng

Som elev på et halvårskurs så kan du få støtte fra Lånekassen akkurat som alle andre folkehøgskoleelever. Du får det samme beløpet hver måned som elevene på helårslinjene, men selvfølgelig bare i halvt så mange måneder.

Støtten utbetales som et lån, men når du har fullført det halve året på folkehøgskole uten for mye fravær så vil 40 prosent bli gjort om til stipend som du ikke skal betale tilbake.

Elever som velger et helt år på folkehøgskole kan også få to tilleggspoeng til Samordna opptak. Dette får du dessverre ikke om du tar et halvtårskurs.

To elever med hvert sitt brett med mat
Man spiser på folkehøgskolen og matsalen er gjerne et sentralt samlingssted for elevene. Bilde: Helgeland folkehøgskole

Kan man velge mer enn ett halvtårskurs?

Det er  helt vanlig å velge to ulike halvtårskurs etter hverandre. Det betyr at du kan starte med et halvtårskurs på høsten og fortsette med et annet på våren, eller omvendt.

Noen velger også halvtårskurs på ulike skoler for å prøve å bo på ulike plasser i landet.

Les også:

- Da jeg oppdaget halvtårskurs på folkehøgskole, var det helt perfekt!

Når kan man søke halvtårskurs?

Du kan søke på alle halvtårskurs som ligger ute. På listen finner du halvtårskurs både for våren og for flere semestre fram i tid.

Vær oppmerksom på at listen kan endre seg når det nærmer seg oppstart. Noen skoler velger nemlig å legge ut nye linjer kort tid før oppstart.

Velg halvtårskurs på folkehøgskole

Se oversikten over alle halvtårskursene på folkehøgskole.

Finn ditt halvtårskurs