Folkehøgskolene har ikke søknadsfrist

Det er heldigvis ikke for sent å søke folkehøgskole. Bilde: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Vi får mange henvendelser fra ungdommer som er bekymret for om de rekker folkehøgskolenes søknadsfrist.

Noen tror søknadsfristen til folkehøgskolene var 1. februar. Andre tenker folkehøgskolene har samme søknadsfrist som Samordna Opptak, nemlig 15. april.

Ingen av delene er riktig.

Hva er folkehøgskole?

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrister

Opptaket til folkehøgskolene er helt annerledes enn opptaket til både universiteter, høgskoler og videregående skoler.

Det viktigste er at folkehøgskolene ikke har noen søknadsfrister

Folkehøgskolene starter opptaket 1. februar. Det betyr at alle som har søkt før 1. februar først får svar etter den datoen. Men etter 1. februar blir søkerne tatt opp fortløpende etter når de har søkt.

Les også:

Kraftig økning i Lånekassestøtte til folkehøgskoleelever

Hvorfor har ikke folkehøgskolene søknadsfrist?

Mange søker folkehøgskole allerede i desember eller januar for å være sikker på å få plass på drømmelinjen. Men det er også mange som velger å se litt an og først søke folkehøgskole i løpet av våren eller sommeren. Noen søker kanskje først rett før skolestart.

Det er en stor fordel. Det betyr nemlig at mange ulike typer ungdommer møter hverandre når de begynner på en av skolene våre.

På folkehøgskolene møtes alle dem som liker å planlegge livet sitt i god tid, med dem som liker å ta ting mer som de kommer. Sammen skaper de et godt fellesskap, der de blir godt kjent og lærer av hverandre.

Cinta er økonomistudent på NHH: – Alle har godt av et år på folkehøgskole

Noen linjer er allerede fulle

Men det er langt fra alle linjer man kan vente til sommeren med å søke på. Siden linjene er små, og folkehøgskolene kun har plass til mellom 60 og 190 elever, så kan du risikere at drømmelinjen fylles opp før du får søkt på den.

Det vil alltid være plass på folkehøgskole helt fram til skolestart, men om du har sett deg ut akkurat den ene linjen på den ene skolen, så kan det være lurt å søke allerede nå for å sikre at du ikke mister sjansen til å få plass.

I noen tilfeller kan du dessverre være for sent ute allerede.

Bilde av seks linjer på Ringerike folkehøgskole der fem av dem har skilt med
Allerede nå er en del linjer fulle eller de har få ledige plasser. Det kan derfor lønne seg å søke allerede nå

Usikker?

Det kan være vanskelig å ta valg om hva man skal studere eller jobbe med. Det er en usikker verden og mange valgmuligheter.

Da kan det være greit å vite at folkehøgskole kun er et valg for ett år. Utover at du får et lærerikt og fint år så kan året også gjøre deg sikrere på hva du vil bruke livet ditt på etterpå.

Det kan være kjekt å unngå usikkerhet og dyre feilvalg ved å bruke et år på folkehøgskole.

Hvordan velge folkehøgskole?

Folkehøgskole er noe av det enkleste å velge. Selvom det er mange skoler og linjer å velge mellom – det er virkelig noe for enhver smak – så kan du nesten ikke velge feil. Her er tre mulige vinkler på valget:

1. Velg med hjertet. Velg noe du brenner for eller som du har lyst til å fordype deg i. Velg en landsdel du er nysgjerrig på. Velg en skole som har en profil du synes er spennende.
  2. Velg med hjernen. Test noe du vurderer å studere eller jobbe med etter folkehøgskolen. Bruk året på å teste ut om det er dette du kunne tenke deg å bruke livet ditt på.
  3. Utfordre deg selv. Velg noe du aldri har prøvd før, men som du har lyst til å teste ut. Strekk deg og se hva du klarer når du presser dine egne grenser. Siden folkehøgskole ikke har eksamen eller karakterer så er det ikke noe problem å være dårlig på det du skal lære. Kanskje folkehøgskoleåret blir året du finner at du har ukjente talenter?

Uansett hva du velger så er det enkelt å søke folkehøgskole. Du finner linjen du er interessert i, klikker på «send søknad», og fyller ut skjemaet.

Sjekk mulighetene på folkehøgskole

Nesten 1000 linjer på 85 ulike folkehøgskoler. Det er en linje for enhver smak. Sjekk dem ut og send en søknad i dag.

Finn din linje på folkehøgskole