- Folkehøgskolen gjorde meg mer samfunnsengasjert

Signe mener folkehøgskolen har gjort henne mer engasjert både i samfunnet og for andre. I dag er hun frivillig i flere organisasjoner, og synes det gir hverdagen noe ekstra.

– Det er gøy å engasjere seg i ulike frivillige verv, og jeg synes det gir meg noe ekstra i livet. Det anbefales for alle som har muligheten, smiler Signe Stålegård fra Hadeland.

Hun har to år på folkehøgskole bak seg, både som elev på Evje folkehøgskole og stipendiat på Fredly folkehøgskole. Spesielt det siste året gjorde henne mer engasjert for folk rundt seg.

– På Fredly gikk jeg på linja Wanderlust – Øst-Afrika. Det er en reise- og bistandslinje, og året her gjorde at jeg fikk lyst til å engasjere meg mer, forteller hun.

I løpet av året lette hun litt rundt på ulike nettsider om frivillig arbeid, og fant nokså tilfeldig en strikkekonkurranse utlyst av Dråpen i havet. Den humanitære organisasjonen hadde utfordret folkehøgskoleelever til å designe og strikke en egen Dråpen-lue, som kunne brukes for å vise solidaritet med mennesker på flukt og gjøre situasjonen for flyktninger og andre migranter mer kjent blant den norske befolkningen.

Trondheimsfjord Folkehøgskole (Fredly)

Sted: 3 mil sørvest for Trondheim
Elevplasser: 114
Linjer: 12
Undervisning pr. uke: Minimum 31 t. timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen
gruppebilde med fire medelever fra Fredly folkehøgskole. Alle smiler. Signe har på luen hun strikket for Dråpen i havet.
Signe mener året på folkehøgskolen gjorde henne mer engasjert for andre mennesker. Her har hun på seg luen hun vant med i strikkekonkurransen.

Les også:

-Folkehøgskolen vekket engasjementet mitt

Solidaritet med mennesker på flukt

– Da jeg så konkurransen hadde jeg akkurat strikket en annen lue, og tenkte at det var jeg jo litt inne i. Samtidig syntes jeg det virket som en fin måte å engasjere seg på, sier Signe.

Selv hadde hun ikke strikket noe særlig før hun begynte på folkehøgskolen, men lærte mye gjennom året der. På skolen var det mange ivrige strikkere.

– For å designe en lue må man jo begynne helt fra scratch. Finne garn, telle masker og prøve seg frem. Jeg noterte også underveis for å kunne gjøre oppskriften forståelig for andre, sier hun.

Logoen til organisasjonen ble inspirasjon for designet. Vrangborden gjorde hun mørkeblå for å symbolisere havet og bølger. Den ferdige lua falt også i smak i organisasjonen, som kåret henne til vinner av konkurransen.

Den ferdige lua Signe strikket sammen med oppskriften. Lyseblå lue men mørkeblå vrangbord. En stor mørkeblå dråpe er sydd på midt på lua.
Signes lue er inspirert av logoen til Dråpen i havet. Vrangborden er designet for å minne om bølger og havet.

Jeg hadde hørt om organisasjonen tidligere og visste at de engasjerte seg for flyktninger. Etter at jeg vant har jeg også vært på besøk hos dem og lært mer om arbeidet deres. De er en ganske liten organisasjon, men gjør en veldig viktig jobb for mange, sier Signe.

At det nå er mulig å kjøpe både mønster og garn for å strikke lua hennes, og samtidig støtte organisasjonen, synes hun er stas.

– Jeg vet at flere allerede har kjøpt mønster og strikket lua. Her om dagen sendte bestemor bilde av at hun også hadde strikket seg en. Det er jo veldig gøy!

To elever strikker
Det var mange elever på folkehøgskolen som strikket i løpet av året. Signe kunne lite fra før, men lærte mye her.

Engasjert i flere organisasjoner

I høst begynte Signe som student på årstudiet økonomi og ledelse ved OsloMet. Ved siden av er hun engasjert i studentlaget til Framtiden i Våre Hender, har vært fosterhjem for katter og skal begynne som frivillig for Røde Kors gjennom samtaletjenesten Kors på halsen. Hun er usikker på om hun hadde involvert seg i like mye hvis det ikke var for tida på folkehøgskolen.

Spesielt året på Fredly gjorde meg mer engasjert. Jeg synes vi lærte en del om verden som gjorde at jeg fikk lyst til å bidra til en forskjell. Det har absolutt påvirket meg, sier hun.

Som student setter hun også pris på alle de ulike menneskene hun møtte på folkehøgskolen, og tror det har gjort henne mer åpen. Det er en fordel å ha med seg når man skal bli kjent på et nytt studiested.

– Jeg tror det har gjort at jeg enklere snakker med folk jeg ikke kjenner. Det gjør studiestart på et nytt sted mye bedre.

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Lurer du på hva folkehøgskole er? Her kan du lese mer om våre 84 folkehøgskoler og over 900 ulike linjer.

Dette er folkehøgskole