- Folkehøgskolen ble for meg et springbrett til videre utdanning

For Sigrid ble folkehøgskolen et springbrett inn i videre utdanning. Nå har hun snart fullført den høyest mulige utdanningen som ridelærer i Norge. Foto: Norsk Hestesenter

Sigrid har alltid vært interessert i hest. Folkehøgskoleåret ga henne likevel mye ny kunnskap, og ble veien inn til videre utdanning. Nå er hun snart ferdig ridelærer – på høyeste nivå.

– Etter videregående hadde jeg lyst til å komme litt bort hjemmefra. Jeg var skolelei og usikker på hva jeg ville videre, forteller Sigrid Hotvedt fra Kongsberg.

Hun hadde hatt hest i flere år, og ville gjerne få flere venner i hestemiljøet. Et år på hestelinje på folkehøgskole virker derfor midt i blinken. Sigrid søkte Fjordane folkehøgskule, og kom inn.

– Jeg visste om flere andre som hadde gått på skolen tidligere, men hadde likevel ikke noe klart bilde av hva folkehøgskole var. For meg var det først og fremst gøy å skulle gjøre noe helt annet et år, forteller hun.

Fjordane folkehøgskule

Sted: Stad kommune
Elevplasser: 84
Linjer: 11
Undervisning pr. uke: 24 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Lærte mye!

Sammen med sin egen traver reiste Sigrid spent til Nordfjordeid. Bygda var ikke helt som hun hadde sett for seg, men hun fant seg fort til rette på folkehøgskolen. Her fikk de mye tid til å ri, hver dag.

– Selv om jeg hadde holdt på med hest en stund, lærte jeg utrolig mye! Vi lærte flere øvelser og fikk mye hestekunnskap. Dessuten fikk jeg mye større interesse for dressurridning, forteller hun.

Folkehøgskolen ligger like ved Norsk Fjordhestsenter, og de som ikke har med egen hest låner hester her. Elevene har gruppevis ansvar for foring i stallen.

– Noe av det aller beste med året var lærerne. Vi ble virkelig sett! Jeg utviklet meg mye sammen med hesten min. Når du kombinerer det med å bo sammen med mange nye venner, kunne jeg faktisk ikke hatt det bedre, smiler hun.

Jeg fikk definitivt oppfylt ønsket mitt om nye venner i hestemiljøet. Nå kan jeg reise rundt i hele Norge og besøke kjente fra folkehøgskolen!

Les også:

- Etter flere år med karakterpress, trengte jeg en pustepause på folkehøgskole

Satser videre

Sigrid trivdes så godt på folkehøgskolen at hun søkte om å få blir der et år til som stipendiat. I tillegg til faste oppgaver i skolemiljøet, var hun også støttekontakt for en medelev på den tilrettelagte linja «bu og fritid» på skolen.

– Jeg er glad i å ta ansvar og trives sammen med folk. Muligheten til å få være et år til på folkehøgskolen var derfor fantastisk. Det ga meg selvfølgelig også mye tid til hest.

I løpet av dette året bestemmer hun seg for å satse videre på hest, og søker opptak på fagskolen Norsk Hestesenter på Starum. Det eneste stedet man utdanner ridelærere og travtrenere i Norge.

– Opptaksprøven til studiet er fysisk, og de har bare 12-15 studieplasser. Jeg var derfor ganske nervøs da jeg reiste nedover for å gjennomføre testen, sier hun.

Fjordane folkehøgskule har lang erfaring med å sende elever videre til utdanningen på Starum. Nesten hvert år kommer tidligere folkehøgskoleelever gjennom nåløyet for opptak til ridelærerutdanning. Slik gikk det også for Sigrid.

Jeg vil helt klart si at folkehøgskolen ble et springbrett for meg til videre studier. På Fjordane fikk jeg et grunnlag i både sprang og dressur som hjalp meg gjennom opptaksprøven.

Selv om Sigrid hadde holdt på med hest lenge, lærte hun også masse nytt på folkehøgskolen. Foto: Norsk Hestesenter

– Vil gi god undervisning videre

Etter snart to år på Starum fullfører Sigrid i juni trinn tre som ridelærer. Det er det høyeste utdanningsnivået som finnes i Norge. Utdanningen er både fysisk og teoretisk, og gjør deg i stand til å kunne drive egen rideskole. I tillegg til sprang og dressur er derfor og veterinærfag og økonomi på timeplanen. All ridingen er dessuten krevende, og Sigrid beskriver årene som mye mer enn undervisning. Det handler om å forbedre seg selv som idrettsutøver.

– Ønsket da jeg startet her var å ta med meg utdanningen og reise tilbake til folkehøgskolen for å jobbe en dag. Det har kanskje endret seg litt underveis, men drømmen om å undervise andre er der fortsatt, sier hun.

Jeg har lyst til å gi videre den samme gode undervisningen som jeg fikk på folkehøgskolen.

Det er stor etterspørsel etter ridelærere i Norge, og Sigrid tror ikke det blir vanskelig å finne seg jobb. De er ni studenter som avslutter trinn tre denne våren.

– Om du ønsker deg en karriere innen hest kan jeg virkelig anbefale den veien jeg har gått. Kombinasjonen med folkehøgskole og videre utdanning har vært veldig god.

Interessert i hest?

Det finnes flere folkehøgskoler med egne hestelinjer! Se alle mulighetene her.

Hestelinjer på folkehøgskole