Folkehøgskole hjemme: - Samhold og hjelp til de som trenger det mest om dagen

Faget «Make it a better place» på Hurdal Verk folkehøgskole handler om å hjelpe andre, enten i form av besøk, arrangement, innsamlingsaksjoner eller som frivillige på ulike aktiviteter. Under koronadugnaden er faget aktualisert på en ny måte.

– «Make it a better place» er et fag hvor alle gjør sitt beste for å gjøre verden til et litt bedre sted å være, forteller Brage Steen Ellingsen. Han går linjen AdventureHurdal Verk folkehøgskole, og følger i disse spesielle ukene undervisningen hjemme fra Trondheim.

Faget er et fellesfag, det vil si noe alle elevene på skolen er med på.

– På starten av året ble vi introdusert for mange forskjellige muligheter som vi kunne velge mellom. Det innebærer alt fra å være KRIK-leder for ungdom i Hurdal, til å gjøre små tjenester for innbyggerne i bygda. Vi har blant annet stått utenfor dagligvarebutikken og stekt vafler som vi ga bort til forbipasserende, hatt opplæringskurs i databruk for eldre og mye mer, forteller han.

– Vi har vært inndelt i grupper etter hva vi har hatt lyst til å gjøre, supplerer Asia Lauren Kaysarn Hem. Hun går linjen Ticket to Ride, og følger nå nettundervisningen til folkehøgskolen hjemme fra Siljan i Telemark.

– Noen har vært på besøk på eldrehjemmet i Hurdal, noen har hjulpet til i barnehagen rett ovenfor skolen, noen har plukket søppel, og noen har stelt i stand et julearrangement for SFO. Sistnevnte var jeg med på. Det ble grøtfest med nisseluer, og vi hadde aktiviteter for barna i Hurdal-hallen. En skikkelig suksess, fortsetter hun.

Bilder av brette klær, baking og vafler.

Familien hjemme har stor glede av at Asia har kommet hjem. Gjennom faget «Make it a better place» bidrar elevene på Hurdal Verk folkehøgskole til å spre glede rundt seg.

Les også: – Det skal så lite til for å bety en forskjell for andre

Hjelpe andre i koronatid

Selv om folkehøgskolen nå har stengt byggene som en del av den nasjonale dugnaden mot koronasmitte, fortsetter undervisningen for fullt på nett. Det gjør også faget «Make it a better place».

– Vi har valgt å beholde dette faget på timeplanen, da vi ser hvilken verdi dette kan ha for folk rundt elevene der de er nå. Jeg lager en direktesending en gang i uka hvor jeg utfordrer dem på ulike oppgaver.  I tillegg utfordres de til å starte sine egne prosjekt, forteller lærer Michael Skjæringrud.

Oppgavene de har fått til nå har handlet om å hjelpe til hjemme eller i nærmiljøet der de bor. Noen eksempler:

vinduspuss, sneking og baking. Collage med ulike bilder

Elvene bidrar på ulike måter hjemme for å spre glede og hjelpe til.

– Jeg mener dette bidrar til å skape et større perspektiv på denne bisarre situasjonen vi er i nå. Vi skulle i utgangspunktet vært på studieturer denne perioden, og elevene er selvfølgelig svært skuffet. Da blir det ekstra viktig å glede hverandre med slike prosjekt. Vi håper jo også dette knytter sterkere bånd med dem som får resultatet av dette faget, sier Michael.

– Det handler om å ikke bare se seg selv i speilet og synes synd på seg selv, men se ut av vinduet og utnytte situasjonen til å hjelpe andre.

Skjermbilde anropslogg, ringe bestefar

Det er fint å huske på noen som sitter alene og har glede av en telefonsamtale.

Les også: Folkehøgskole hjemme: Samfunnsansvar i en ellers vanskelig tid

Glede seg selv og andre

Elevene sender inn bilder av det de gjør, og mye av det deler Michael som daglige story på skolens nyopprettede instagramkonto, @hvfkarantene.

– Det er en veldig spesiell situasjon vi er i nå. Kanskje spesielt eldre kan føle seg mer alene og preget av situasjonen. «Make-It» bidrar i denne sammenheng med god stemning, fellesskap, samhold og ikke minst hjelp til de som trenger det mest nå om dagen, sier Asia.

– Så langt har vi fått litt frie tøyler når det gjelder hva vi kan gjøre under «make it a better place»-timene her hjemme. Lærerne kommer med forslag, men vi får selv lov til å bestemme hva vi skal gjøre, sier Brage.

Brage og lillesøster sammen foran pc, leksehjelp

Brage har vært leksehjelp for lillesøster mens han har folkehøgskole hjemme.

Noen velger å hjelpe søsken med skolearbeid eller familie med matlaging, andre tilbyr seg å gå på handlerunde for mennesker som ikke har mulighet til å gjøre det selv. Noen ringer besteforeldre, andre baker eller trener med familien.

– Det spiller egentlig ikke noen rolle hva det er, så lenge det gir et positivt utslag for noen andre. Meningen er at både vi og de vi gjør det for skal få oppleve et lite lysglimt i en ellers ganske så annerledes hverdag, sier Brage.

– Vi oppfordrer selvfølgelig elevene til å følge Folkehelseinstituttets råd i forbindelse med disse prosjektene. Vi vil jo ha elevene tilbake fortest mulig, så da må vi i alle fall være med på dugnaden, avslutter Michael.

Hurdal Verk håper faget kan være inspirasjon for flere skoler, og har opprettet #fhshjelp som felles hashtag. Her håper de å se bidrag også fra andre deler av landet.