FAQ om Folkehøgskolene

Skal du søke folkehøgskole? Her er svaret på (nesten) alt du lurer på!

Folkehøgskolene får mange spørsmål fra søkere. Her er svaret på ti FAQ som mange lurer på under søknadsprosessen.

Spørsmål om folkehøgskole, FAQ, folkehøgskole, folkehøyskole, friår, pusterom

Denne gjengen valgte friluftsliv ved Lofoten folkehøgskole.

1. Har folkehøgskolene samordna opptak?

Nei, folkehøgskolene har ikke samordna opptak. Alle folkehøgskolene tar opp søkere hver for seg. Du kan derfor oppleve at du får tilbud om plass på flere folkehøgskoler dersom du velger å søke på mer enn en skole.

Finn alle folkehøgskoler og linjer her

2. Har alle folkehøgskolene like krav til opptak?

Nei, alle folkehøgskoler har sine egne krav.

Det folkehøgskolene har til felles er at de starter opptaket 15. november og at de tar opp elever fram til skolestart, eller til linjen ikke har flere ledige plasser. De fleste skoler tar også opp elever i den rekkefølgen de har søkt om plass. Det vil si at du har større sjanse til å få plass på folkehøgskole om du søker i januar enn om du søker i juli.

Skolene har ulike krav til søkerne og de ser også etter ulike ting når de vurderer søknadene. Alle skolene har beskrevet opptakskravene under linjebeskrivelsene på folkehøgskolenes felles nettsider. Her er likevel noen av de viktigste:

3. Er det søknadsfrist til folkehøgskolene 15. november?

Nei, det er ikke søknadsfrist 15. november. 15. november starter opptaket til folkehøgskolene, men alle folkehøgskoler tar opp elever helt fram til skolestart eller til det ikke er flere plasser igjen.

Folkehøgskolene har blitt svært populære de siste årene – med ny rekord i år – og en god del linjer blir fulle, eller nesten fulle, allerede i forbindelse med det første opptaket 15. november. Det kan derfor være lurt å søke så tidlig som mulig om man vil ha plass på en bestemt linje på en bestemt skole.

Spørsmål om folkehøgskole, FAQ, folkehøgskole, folkehøyskole, friår, pusterom

Mange linjer blir fulle allerede ved det første opptaket 15. november.

Hvorfor bør du søke før 15. november?

4. Hvor mange skoler kan jeg søke på?

Du kan søke på akkurat så mange skoler og linjer du vil. Du må skrive en egen søknad til hver enkelt skole.

Vi anbefaler generelt at man sender mer enn en søknad for å være sikker på å få et tilbud om plass på en folkehøgskole.

Se oversikt over alle folkehøgskoler og linjer her

5. Er alle søknadsskjemaene like?

Nei, hver enkelt folkehøgskole har satt sammen sitt eget søknadsskjema slik at de får akkurat de opplysningene de trenger om søkerne før de avgjør hvem som får plass på skolen.

For eksempel vil noen folkehøgskole be om vitnemål mens andre ikke gjør det. Enkelte ber også om referansepersoner eller kontaktinformasjon til foreldrene dine eller kanskje noe helt tredje.

Du finner alle søknadskjemaer under hver enkelt linje på våre nettsider

6. Må jeg si ja dersom jeg får tilbud om plass på en folkehøgskole?

Nei, du kan takke nei dersom en folkehøgskole tilbyr deg plass.

Det er helt vanlig å søke om plass på mer enn en folkehøgskole før 15. november. Etter 15. november kan du se hvilke skoler som tilbyr plass og velge mellom dem. Du takker da ja til den skolen du helst vil gå på og nei til de andre som har gitt deg tilbud om plass.

Når du takker ja til en plass på en folkehøgskole, betaler du et gebyr på cirka 2500 kroner. Dette gebyret mister du dersom du siden velger å ikke gå på folkehøgskole.

7. Skolen ber om vitnemål, men jeg har ikke fått terminkarakterene enda. Hva skal jeg da sende inn?

Send inn det siste vitnemålet eller terminkarakterene du har. Det går helt fint med karakterene fra i sommer.

Hvis skolen ber om vitnemål, så sender du det siste du har tilgjengelig.

Spørsmål om folkehøgskole, FAQ, folkehøgskole, folkehøyskole, friår, pusterom

Disse elevene fra Molde folkehøgskole har fin flyt!

8. Jeg har en matallergi. Kan jeg likevel gå på folkehøgskole?

Ja, folkehøgskolene tilpasser maten til ulike matallergier. Ta likevel gjerne kontakt med skolen du vurderer å søke på for å høre hvordan de jobber med å tilpasse maten til din type allergi.

Du kan også ta kontakt med skolen dersom du har andre allergier, eller noe annet, og du vil avklare hvordan det kan kombineres med å gå på folkehøgskole.

Folkehøgskolene er vant med å få elever med ulike dietter og allergier. Du kan likevel ta kontakt med skolen for å være på den sikre siden.

9. Når får jeg svar fra folkehøgskolen jeg har søkt på?

Det er ulikt fra skole til skole hvor fort de gir deg svar. Noen skoler vil svare deg allerede i løpet av de første dagene etter 15. november mens andre folkehøgskoler bruker litt lengre tid.

Du kan få svar på flere ulike måter. Noen skoler sender epost eller SMS mens andre sender brev i posten. Enkelte sender svaret på flere måter. Husk å sjekke om svaret kan ha havnet i spamfilteret hos din e-post.

Husk å sjekke e-posten din etter 15. november!

10. Hvor fort må jeg svare skolen dersom de tilbyr meg plass?

Etter opptaket 15. november vil folkehøgskolene typisk gi deg en frist på rundt 10 dager til å svare om du vil ha plassen eller ikke. Dersom du vet at du ikke vil ha plassen så anbefaler vi at du sier fra så fort som mulig slik at folkehøgskolen kan tilby plassen til en annen.

Når du har takket ja til plassen så må du betale et gebyr på rundt 2500 kroner – og etter det er det bare å glede seg til august og et fantastisk år på folkehøgskole!

Spørsmål om folkehøgskole, FAQ, folkehøgskole, folkehøyskole, friår, pusterom

Når du har takket ja til plassen på folkehøgskole, så kan du lene deg tilbake og glede deg til august! Foto: Bakketun folkehøgskole