Jo tidligere du søker - jo større sjanse er det for å få plass

Søknadene strømmer inn til folkehøgskolene. Svært mange ønsker seg et sosialt år på folkehøgskole etter mange måneder med digital undervisning og avstand fra vennene.

Mulig å søke nå

Folkehøgskolene begynner å ta opp elever 1. februar.

Dessverre er det mange som tror at man ikke kan søke før 1. februar. Det stemmer ikke. Man kan søke om plass på folkehøgskole allerede nå.

Folkehøgskolene tar imot søknader nå og vil gi deg svar på om du har fått plass på skolen tidlig i februar. Mange vil gi deg svar allerede 1. februar.

Folkehøgskolene er et sosialt skoleslag og akkurat i år er det ekstra mange som ønsker seg dette. Det kan derfor være lurt å søke tidlig. Bilde: Aashild Aarsvoll, Hedmarktoppen folkehøgskole

Finn din linje på en av de 84 ulike folkehøgskolene

Lurt å søke tidlig – større sjanse for å få plass

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrister. Man kan søke helt fram til skolestart – eller til linjen eller skolen er full. Men de siste årene har folkehøgskolene blitt så populære at mange linjer og skoler blir fulle allerede i forbindelse med det første opptaket 1. februar.

Det betyr at det kan være lurt å søke tidlig

Hver enkelt folkehøgskole har sitt eget opptak og sine egne opptakskriterier. På nesten halvparten av folkehøgskolene teller tidspunktet for når man har sendt søknaden, positivt for vurderingen. Det betyr at jo tidligere man søker på folkehøgskole, jo større sjanse er det for å få plass.

Hvordan søke folkehøgskole?

Det er enkelt å søke folkehøgskole. Du trenger nemlig ikke å tenke på noe annet enn hva du har LYST til å gjøre til neste år.

Kanskje er året på folkehøgskole det året der du kan prøve ut nye sider av deg selv? Eller kanskje det er året der du skal teste ut noe du vurderer å studere eller jobbe med etterpå?

Høres linjen spennende ut? Virker skolen som en fin skole? Ja, da er det bare å sende en søknad!

Du finner søknadsskjemaet under hver enkelt linje. Søknadsskjemaene varierer litt fra skole til skole, men de fleste ber deg om å fortelle litt om deg selv og om hvorfor du søker på akkurat den linjen. Ingen folkehøgskoler ser på karakterene dine fra videregående skole, men de kan se på fraværet. Hvis du har høyt fravær så kan det lønne seg å være ærlig og fortelle hvorfor du hadde fravær.

Finn din linje på folkehøgskole

Hvordan velge riktig folkehøgskole?

Med 84 folkehøgskoler og over 700 linjer, så er det noe for enhver smak. Utfordringen kan være å velge mellom alle mulighetene.

Tenk på dette når du skal velge hvor du vil søke om plass:

Hvis du kjenner noen som har gått på folkehøgskole, så kan du høre med dem om hva som var fordeler og ulemper med skolen de gikk på. Sjekk også gjerne den enkelte folkehøgskoles nettside og sosiale medier. Da vil du få et inntrykk av livet på skolen.

Det kan lønne seg å søke om plass på mer enn en linje. Dermed er det større sjanse for at du får plass når opptaket starter. Du bestemmer deg først for om du vil takke ja til plassen, etter du har fått et tilbud.

Uansett hvilken folkehøgskole du velger, så er sjansene store for at du får et flott år. Landets mest fornøyde elever går nemlig på folkehøgskole.

Nå kan du søke folkehøgskole