Søkning til folkehøgskolene slår alle tidligere rekorder

Det har aldri vært mer populært å gå på folkehøgskole! Nå slår søkningen til neste skoleår alle tidligere rekorder.

Inneværende skoleår er «all time high» for folkehøgskolene, med over 7700 elever på de 80 norske skolene. Dette er fjerde år på rad med ny elevrekord. Foreløpige søkertall for neste skoleår er høyere enn noensinne. Så langt har skolene mottatt hele 20 prosent flere søknader enn på samme tid i fjor.

– Dette er fantastiske tall! Det er ikke lenger noen tvil om at det er populært å gå på folkehøgskole. Mer enn noen gang viser ungdommen at de har behov for et pusterom etter videregående skole, før de går videre med andre studier. Uten både karakterer og eksamener klarer folkehøgskolene å gi elevene lyst og motivasjon til å lære mer, sier informasjonsrådgiver for Folkehøgskolene Marit Asheim.

Togvindu Sund folkehøgskole

Mer enn noen gang viser ungdommen at de har behov for et pusterom etter videregående skole, før de går videre med andre studier. Foto: Sund folkehøgskole

Les også: PISA-press gir rekord for folkehøgskolene

Tydelig trend

Generelt har økningen i elevtall til folkehøgskolene vært stigende siden 2004. I dag går det 20 prosent flere elever på folkehøgskole enn det gjorde for ti år siden. Høsten 2019 åpner også to nye skoler: Evje folkehøgskole og Svalbard folkehøgskole.

– Årsaken til veksten er sammensatt. Likevel er den først og fremst et tydelig signal til resten av skole-Norge. Stadig flere av våre elever forteller at de er slitne etter karakterpress på videregående. Selv når de er sikre på videre utdanningsvalg, trenger de rom for å senke skuldrene og bli tryggere på seg selv. Dette finner de på folkehøgskolen, sier Asheim.

Hengekøye folkehøgskole

Stadig flere av våre elever forteller at de er slitne etter karakterpress på videregående. Selv når de er sikre på videre utdanningsvalg, trenger de rom for å senke skuldrene og bli tryggere på seg selv. Foto Janne K. Hovland, Sogndal folkehøgskule

Les også: 10 grunner til at dette er Norges mest fornøyde elever

Norges mest fornøyde elever

Målinger gjort av analysebyået EPSI har de siste sju årene vist at folkehøgskolene har Norges mest fornøyde elever. Godt faglig innhold, relevante studieturer og engasjerte ansatte er det som gir høyest skår. Samtidig sier elevene at de har blitt mer motivert for videre læring.

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist, men starter opptaket 1.februar. Deretter er det rullerende opptak så lenge det finnes ledige plasser på den enkelte linje eller skole. Dagens høye søkertall betyr at det haster å søke om man vil komme inn.