Enkle oppskrifter for gourmetmat på bålet

Skal du ut på tur i vinterferien? Elever på Høgtun folkehøgskole anbefaler å overraske de du ferierer sammen med, og gir deg oppskriften på lekre gourmetretter til bålkosen.

Klassen «Mat, fangst, friluft» ved Høgtun folkehøgskole lager hver uke et nytt gourmetmåltid ute i skogen. De er enige om at mat smaker bedre når den lages og spises ute. Spesielt vanskelig er det heller ikke å lage mat selv fra bunnen av. Her deler de en av sine nydelige retter: Lam tikka med grillspyd og nanbrød. Den passer perfekt på bålet en dag i vinterferien!

Oppskrift marinade:

3 dl yoghurt naturell
4 ts revet fersk ingefær
4 fedd hvitløk (finhakket)
2 ts pakrikapulver
0,5 ts sterkt chilipulver
5 ts korianderfrø (knust)
1 ts salt
sitronsaft fra 1 sitron

Marinade

Det er viktig å blande marinaden godt med kjøttet. La det gjerne stå kaldt over natta før det stekes på grillspyd.

Alle ingrediensene blandes sammen i en bolle før kjøttet vendes i marinaden. Dette kan gjerne stå kjølig over natten. Kjøttet tres på grillspyd før de stekes på høy varme. Kutt opp grønnsaker etter eget ønske, som grilles sammen med kjøttet. Klassen foreslår paprika og løk som sine favoritter.

Grillspydene spikker du selv av pinner du finner i skogen, eller du har med deg egne i sekken.

Grillspyd

Kjøtt og grønnsaker grilles på høy varme over bålet. Smaker utrolig godt!

Oppskrift nanbrød:

800 g hvetemel
3 ts sukker
2 ts salt
1 ts bakepulver
3 dl melk
3 dl yoghurt naturell
30 g gjær

Deigen til nanbrødet tilbereder du før du går på tur, og har den med deg i sekken. Ha mel, sukker, salt og bakepulver i en bolle. Varm melk og yoghurt til kroppstemperatur før gjæren røres i. Ha gjærblandingen i melet og rør sammen til en deig. Kna deigen til den er elastisk og smidig. Tilsett mer mel om nødvendig. La deigen heve i 4 timer.

Del opp deigen i passe emner klapp ut avlange kaker ca 0,5 – 1 cm. steker på en varm panne i klarnet smør.

Nanbrød på bål

Nanbrødene stekes kjapt i en panne over bålet.

Vi håper det smaker!

Treretters gourmetmat i naturen hver uke