Året i USA røk pga korona: - Nå gleder jeg meg vilt til å starte på folkehøgskole

Koronapandemien satte en stopper for Tonjes planlagte år i Florida. Nå gleder hun seg vilt til å starte på folkehøgskole i stedet.

– Jeg hadde fått jobb i den norske paviljongen i Disney World i Florida, skulle reise dit i juni og være der et år. Det er en drøm jeg har hatt lenge, forteller Tonje Pauline Ellenstua fra Finnsnes i Troms og Finnmark.

Koronapandemien gjorde det vanskelig. Først ble oppholdet utsatt til juli, så ble det avlyst. Da måtte Tonje planlegge annerledes for høsten.

– Før jeg bestemte meg for å dra til USA hadde jeg også sett på og vurdert folkehøgskole. Derfor ble det naturlig å sjekke ut om det fremdeles var noen ledige plasser der, sier hun.

Tonje Pauline Ellenstua

Det planlagte året i USA ble avlyst pga korona. Nå gleder Tonje seg til å begynne på folkehøgskole i stedet.

Hesteinteresse

Tonje har holdt på med hest i åtte år, og hatt flere hester på fôr de siste årene. Hun var derfor ikke i tvil om hva slags linje hun ville gå på folkehøgskole.

– Jeg var sikker på at jeg ville gå på Fjordane folkehøgskule, og da jeg sjekket på folkehogskole.no hadde de fremdeles ledige restplasser. Da var det bare å søke, smiler hun.

– Ei venninne gikk på skolen i fjor, og jeg har bare hørt positive ting fra henne. Jeg vet det er et godt hestemiljø der.

Tonje med hest

Tonje gleder seg til å kunne dyrke hesteinteressen et helt år.

Fjordane folkehøgskule er det tre ulike hesteklasser, og det store miljøet var noe av det som fristet Tonje mest. Hun gleder seg til å møte andre med samme interesser som seg selv.

– Jeg kjenner foreløpig ingen andre som skal begynne på skolen, men gleder meg til å bli kjent og få nye venner.

Skolestart er 28.august, og Tonje ser frem til å reise sørover.

– Jeg tror året blir veldig bra, og gleder meg vilt til å komme i gang!

Les også: – Jeg gleder meg til å få venner med samme interesser som meg

Lære mer

Selv om Tonje har holdt på med hest lenge, er hun sikker på at hun vil lære mye nytt på folkehøgskolen.

– Faglig sett gleder jeg meg veldig til å lære å kjøre med hest og vogn. I tillegg vet jeg at det blir mye sprang og mye dressur, sier hun.

– Selv om jeg kan en del har jeg garantert mer å lære!

Tonje på hest, rir

Selv om Tonje har holdt på med hest lenge, gleder hun seg til å lære enda mer på Fjordane folkehøgskule.

Folkehøgskolen har også mange spennende valgfag som Tonje gleder seg til å prøve. Når drømmen om et år i USA måtte legges på is, blir folkehøgskoleåret en god erstatning.

– Hjemme ble de litt overrasket over valget mitt, men nå gleder de seg på mine vegne. Jeg er helt sikker på at det blir et bra år!

– Drømmen om å dra til USA er uansett ikke avlyst, den er bare satt på vent. Jeg håper jeg får muligheten til å dra igjen en gang senere, legger hun til.

Tonje er fremdeles nokså usikker på hva hun vil studere senere, men tror året på folkehøgskole vil gjøre ting klarere. Hun er sikker på at det blir godt med et år uten karakterer og eksamen.

– Jeg håper at jeg vet mer om hva jeg vil senere etter å ha gått på folkehøgskolen, sier hun.