Til hovedinnhold

Tilrettelagt folkehøgskole: - Året har betydd ekstremt mye

Noen ungdommer har ikke mulighet til å velge høyere utdanning etter videregående. De har ikke vitnemål med karakterer. Ålesund folkehøgskole er en av 17 folkehøgskoler med tilbud om tilrettelagt undervisning. Jenny og Sandra er ikke i tvil om betydningen folkehøgskolen har hatt for dem.

– For første gang i livet har jeg ikke lyst til å slutte, til å bli ferdig. Jeg kommer til å savne folkehøgskolen mye når året er over, sier Jenny Skåre Kverndokk (21) fra Ålesund.

Hun er én av seks elever på linja Reise Bo og Fritid på Ålesund folkehøgskole. En tilrettelagt linje for ungdommer med ulike funksjonsnedsettelser, som trenger ekstra oppfølging.

– Samtidig er det også en god følelse å kjenne på. Det betyr at jeg har opplevd mye. Jeg tar med meg mange inntrykk og venner videre, fortsetter hun.

Jenny kan liste opp opplevelser, reiser og utfordringer som har tatt henne langt utenfor komfortsonen. At hun trives med det er et tydelig tegn på utvikling. Månedene på folkehøgskolen har betydd mye.

– Det er helt fantastisk å kunne kjenne på mestringsfølelsen ved å klare noe nytt, noe du har hatt lyst til lenge. Pilegrimsturen over Dovrefjell eller det å komme til toppen av Slogen er to slike eksempler. For meg betyr det ekstremt mye, smiler hun.

Jenny Ålesund folkehøgskole toppen av Slogen

Et folkehøgskoleår er fullt av muligheter for mestring. En stor seier for Jenny å nå toppen av Slogen 1564 moh.

Les mer om linja Reise Bo og fritid 

Nyttige fag

Navnet på linja forteller om både reiser og opplevelser. Klassen er med når hele skolen drar til Israel, i tillegg til sin egen studietur til Island og Spania. På folkehøgskolen er det dessuten mange fag som forbereder elevene på hverdagen når de skal bo for seg selv. Flere av disse er delt inn i valgfag som de kan kombinere som de vil. Jenny er godt fornøyd med utvalget.

– Valgfaget «Bo bedre» handler om å forberede oss på å flytte hjemmefra. Vi snakker om hvordan vi ønsker at leiligheten vår skal se ut, vi får råd om pengebruk og økonomi, og ser på hva man trenger å ha i et hus. Det er forresten kanskje like mye hva man ikke trenger. Vi øver på å vaske og lager rutiner, forklarer hun.

Klassen har en egen øvingsleilighet på skolen. Her kan mye av det de lærer testes i praksis.

– At «alle tingene bor et sted» er et motto man lærer allerede den første uka på skolen. Det gjør det enklere å huske å rydde, smiler Jenny.

Timeplan fag Ålesund folkehøgskole

Noen av temaene på timeplanen til elevene på Reise Bo og fritid

Et annet nyttig fag er busstrening. Her øver de på å lese ruter, ta bussen til bestemte steder og reise alene. Jenny liker seg likevel aller best på kjøkkenet. Her har hun hatt valgfagene «min kokebok», «eksotiske retter» og «sushi».

– Jeg er veldig glad i å lage mat, og faget «min kokebok» er nok en favoritt. Det er gøy med oppskrifter som jeg klarer å lage helt selv! For noen uker siden laget jeg ferdig middag til pappa. Jeg dekket på med servietter i glasset til og med, og han kunne bare sette seg rett ned. Det er veldig fint å kunne ha noe å by på når man får besøk, sier hun.

Jenny Skåre Kverndokk

Jenny har funnet ut at med prinsessekrone går fredagsvasken mye lettere!

Les også: Mor om tilrettelagt undervisning: – For første gang ble Mari inkludert i et ungdomsmiljø

Økt livskvalitet

– Det jeg ser at elevene har aller best utbytte av gjennom et år her, er økt tro på seg selv. De ser at de kan mestre utfordringer, og kommer godt utenfor boksen og rutinene de er vant til hjemme. Man skal ikke undervurdere utdanningseffekten av det å utfordre seg selv personlig, og være en del av et fellesskap, sier linjelærer Ingrid Rødset.

Hun er ikke i tvil om at folkehøgskoleåret er minst like viktig for elevene i denne klassen, som for resten av ungdommene på skolen.

– Mange opplever økt livskvalitet. De får gode venner, som mange har hatt varierende erfaringer med tidligere. Ofte har de opplevd mye ensomhet. Her erfarer de at de har noe å bidra med i samfunnet, og for seg selv, legger hun til.

Ingrid Rødset lærer Ålesund folkehøgskole

Lærer Ingrid Rødset

For elevene i klassen hennes er folkehøgskolen en unik utdanningsmulighet. Et tilbud som ikke finnes i andre skoleslag. Her kan undervisningen tilpasses den enkeltes behov. Elevene skal merke at de lærer om det som er viktig nettopp for han eller henne, det som trengs for å gi økt mestring i hverdagen.

– Alle søkere til linja inviteres til skolen én og én, slik at de kan se klasserom og internat, treffe oss som jobber her, og vi får muligheten til å bli kjent. Det skaper en gjensidig trygghet. Vi kartlegger ungdommenes sterke og svake sider, slik at vi kan tilrettelegge for de behovene den enkelte har for oppfølging, forklarer Ingrid.

Sandra Melena Off

Sandra på valgfaget keramikk.

For at alle skal ha godt utbytte av folkehøgskoleåret, er det viktig med en gruppe elever som passer sammen. Eventuelle avslag på søknaden trenger derfor ikke bety at det er umulig å gå på folkehøgskole. Kanskje må man bare søke tilbud på en annen skole, eller prøve igjen året etter. Søkeprosessen bør uansett starte tidlig.

– Du kan gjerne søke allerede tidlig høsten før du skal begynne på folkehøgskole. Prosessen med NAV og kartlegging av tilrettelegging kan ta tid, så jo tidligere vi kommer i gang, jo bedre er det, sier Ingrid.

Les også: – Gode kompiser uavhengig av diagnoser

Tryggere på seg selv

– Det første besøket på skolen var skummelt. Jeg følte meg utrygg, og det var veldig stort her, forteller Jenny.

En rolig lærer som møtte henne i døra endret innstillingen.

– Ingrid så veldig trygg ut, og det hjalp. Jeg endret fort mening om skolen også. Så snart du blir kjent er det egentlig ikke så stort her. Jeg fant meg mye fortere til rette her enn jeg har gjort på andre skoler, smiler hun.

For det er ingen tvil om at Jenny stortrives. Valgfagene på tvers av linjer er det aller beste. Hun har fått mange venner i de andre klassene på skolen, og har ingen problemer med å «henge» i peisestua på kvelden. Akkurat som alle andre. Den tryggheten kom etter hvert. Hun går sitt andre år på skolen, og beskriver selv godt hva det har betydd å få være her ett år ekstra. Det handler om å våge mer, bli tryggere på seg selv.

– I fjor satt jeg i salen og tenkte at det hadde vært gøy å være på scenen når skolen lagde musikal. Men jeg turte ikke. I år var jeg med som danser, stråler hun.

Jenny dans musikal Kardemommeby Ålesund folkehøgskole

Jenny danser sjørøverdans under musikalen Kardemommeby.

Sandra Milena Off (21) fra Holmestrand nikker gjenkjennende. Hun opplevde starten ganske lik. Det er tøft å flytte langt hjemmefra, men en stor opplevelse å merke at det går bra.

– Det aller verste var når mor og far dro etter å ha fulgt meg til skolestart. Aller helst ville jeg være med dem hjem igjen. Det tok tid å bli trygg og komme inn i hverdagen på skolen, men nå har jeg det veldig bra, smiler hun.

Valgfaget busstrening har allerede fått stor betydning for Sandra. Etter forrige ferie tok hun flybussen fra Vigra til skolen – helt alene.

– Det er langt hjem, men vi har jo fly. Da går det fort å reise likevel!

 Les også: ETT ÅR TIL, TAKK!

Viktig for skolemiljøet

Den tilrettelagte linja betyr også mye for miljøet på Ålesund folkehøgskole. Mange elever får et nytt syn på unge med funksjonsnedsettelse.

– Vi får stort sett bare positive tilbakemeldinger på at vi har denne linja på skolen. Mange elever uttrykker at det betyr mye for alle som går her, og at året ikke ville vært det samme uten. Elevene lærer mye av hverandre, og det gir større rom for å være seg selv. Uansett hvilken bakgrunn eller historie man har. Mange får nok også et bredere syn på det å være menneske. Vi har alle våre utfordringer, sier Ingrid.

For å beskrive mangfoldet og samhold på tvers av linjer siterer hun en elev som på avslutningsdagen sa: «Her har jeg fått venner som tidligere ikke fantes i min vennekrets». I det ligger også en viktig samfunnsrolle for folkehøgskolen.

Sandra kokebok Ålesund folkehøgskole

Sandra på valgfaget min kokebok.

Både Jenny og Sandra snakker om utbyttet av folkehøgskoleåret «som alle andre». De har blitt tryggere på seg selv, blitt mer sosiale, lært mye fag, er bedre rustet for framtida – og fått venner for livet.

– Jeg har blitt bedre kjent med meg selv. Nå kan jeg tydeligere si ifra om hva jeg trenger for å ha det bra, sier Sandra.

473