Til Paris for å skape oppmerksomhet

Neste uke reiser Ingvild Swane og 80 andre fra Natur og Ungdom til Paris. Målet er å skape enda større blest rundt det pågående klimatoppmøtet.

Tekst: Marit Asheim

Ingvld 2

Neste uke reiser Ingvild Swan og 80 andre ungdommer til Paris. Målet er å skape enda større blest rundt det pågående klimatoppmøtet.

– Turen blir litt annerledes enn først planlagt. På grunn av terrorhendelsen midt i november er alle klimamarsjer avlyst, forteller Ingvild Swane (19), elev på Buskerud folkehøgskole. Sammen med medelev Kari Elfrid Stamnes og 80 andre ungdommer reiser hun nedover til Paris tidlig i neste uke. Nå ønsker de heller å skape oppmerksomhet ved hjelp av bilder og plakater.

– Akkurat nå er vi litt usikre på hva det er mulig å få til, for alle former for demonstrasjoner eller samlinger av mer enn ti personer har blitt forbudt. Men vi kommer i alle fall til å lage en del bildeserier og plakater, og vil jobbe for at disse spres gjennom sosiale medier, sier Ingvild.

– Engasjement nytter!

På spørsmål om hvorfor hun drar er Ingvild ikke i tvil: fordi engasjement nytter!

– Politikere og andre toppledere gjør rett og slett ikke nok for klimasaken og miljøet. Skal vi få til endringer, må vi gjøre vårt for å påvirke. Jo mer oppmerksomhet saken får, jo bedre er det. Da må faktisk politikerne begynne å gjøre noe, sier hun.

Ingvild 3Selv har Ingvild liten tro på at resultatet av klimaforhandlingene blir en rettferdig klimaavtale. Da håper hun heller at mer fokus i ettertid av møtet skal føre til endringer.

– Rettferdighet og solidaritet er to viktige stikkord for mitt engasjement. Det er urettferdig at vi som rike nasjoner stadig fortsetter å pumpe olje og nekte å omstille oss, samtidig som vi i stadig større grad fjerner livsgrunnlaget til de fattigeste landene når det blir snakk om klimavennlige endringer. Vi må også ta vår del av ansvaret, sier hun.

– Det handler om penger

– Mye av passiviteten til politikerne handler om penger. Men i lengden er det heller ikke lønnsomt å holde på som vi gjør nå, sier Ingvild. Selv forsøker hun å leve miljøvennlig, og bruker ellers tid på å snakke om miljøutfordringer. Mer bevissthet gir også mer fokus.

– Ikke alle vil eller kan aksjonere, men det er mange flere måter å vise at man engasjerer seg likevel. For eksempel ved å skrive leserinnlegg eller melde seg inn i en organisasjon, sier hun.

På Buskerud folkehøgskole har klimaforhandlingene vært nevnt i fellesfaget «Samfunnsdråpen», men både Ingvild og Kari kommer til å bruke mye tid på å fortelle om erfaringene fra Paris når de kommer tilbake til skolen.

– Både under besøket i Paris og i tiden etterpå ønsker vi å skape mest mulig engasjement og oppmerksomhet, sier Ingvild.