Folkehøgskole lønner seg

I Danmark har folkehøgskolene akkurat offentliggjort en stor undersøkelse som viser at det ikke kun er den enkelte som vinner på å gå på folkehøgskole.
Den danske staten får også investeringen sin igjen med renter. Unge som har gått på folkehøgskole har nemlig markant bedre sjanse til å gjennomføre høyere utdanning.

En norsk undersøkelse viser noe av det samme. Når man sammenlikner frafallselever med og uten folkehøgskoleutdanning, finner man at frafallselever som tar en folkehøgskoleutdanning har større sannsynlighet for å fullføre allmennfaglig videregående. Undersøkelsen fant også at studenter med en folkehøgskoleutdanning bruker noe mindre tid på å oppnå sin første bachelorgrad sammenliknet med studenter som går direkte inn i høyere utdanning etter videregående opplæring.
Du kan lese mer om den danske og den norske undersøkelsen i rapportene som er lagt ved.

Effekt_Rapport_Opsummering

2013_ Borgen Borgen _Folkehøgskole og øvrig utdanningsoppnåelse