En stipendiat utenfor komfortsonen

– Jeg er litt sjenert, men ikke noen pusling, forteller Catherine Sophia Reed som skal være stipendiat ved Harstad folkehøgskole i år. Sammen med fem andre skal hun gå ett år til på skolen. Denne gangen med større ansvar og flere oppgaver.

Catherine Sophia Reed kommer rett fra jobb som avløser på gård til å være stipendiat på Harstad folkehøgskole

Catherine skal være stipendiat på teaterlinjen ved Harstad folkehøgskole, men forteller at hun ikke er blant dem som er mest frampå.

– Det høres kanskje rart ut, når jeg er stipendiat på teaterlinja, men av og til er det sunt å prøve seg utenfor komfortsonen.

Hun forteller at hun fant seg selv i skolens Black Box og gleder seg til å kunne hjelpe andre elever til å finne teatergleden.

Harstad folkehøgskole sin Black Box er tom og venter på at elevene skal komme

Stipendiatenes rolle

De fleste folkehøgskoler har stipendiater ved siden av de vanlige elevene. Stipendiater er elever som allerede har gått ett år på folkehøgskole og som ønsker et nytt år med litt mer ansvar. Stipendiatene blir gjerne involvert i både planlegging og praktisk arbeid på linjene, men de er også helt vanlige elever.

– Jeg gleder meg til å oppleve et helt år på teaterlinjen, forteller Catherine, som var innom to ulike linjer i fjor.

Elevene søker om plass som stipendiater og på de fleste skoler er konkurransen hard om å få lov til å bli stipendiat.

– Det var mange som ønsket å være stipendiat hos oss i år, forteller rektor Erlend Welander ved Harstad folkehøgskole. – Vi tar det som et tegn på at elevene var fornøyd med skolen siden de ønsket seg et år til, legger han til med et smil.

Rektor Erlend Wilander ved Harstad folkehøgskole forteller at det var mange søkere om å bli stipendiat i år

Rektor Erlend Welander ved Harstad folkehøgskole forteller at det var mange søkere om å bli stipendiat i år

Why have abs, when you can have kebabs?

Overskriften er valgspråket til Martin Pedersen som går under kallenavnet Kebab. Han dro fra Haugesund i Sørvest-Norge til Harstad i nord og fikk en helt unik opplevelse.

– Mørketiden og nordlyset er av de tingene jeg virkelig setter pris på med Nord-Norge, alle de flotte kveldsturene med klare stjernehimler og dansende nordlys.

Martin Pedersen, eller Kebab som han kaller seg, har blitt glad i den nord-norske vinteren

Harstad folkehøgskole ligger med utsikt til Hurtigrutas innseiling til Harstad og bare noen få stopp med bybussen til sentrum av byen. På linjen Yrkesvalg og selvutvikling, som Martin skal være stipendiat på, bruker man byen aktivt gjennom besøk på ulike arbeidsplasser.

Utsikten fra rommene på Harstad folkehøgskole er imponerende

Å finne ut hvem du er, er like viktig som å finne ut hva du skal bli

Martin liker å møte nye mennesker og har også plukket opp nord-norske gloser.

– Jeg er positiv kar med godt humør, som elsker å prate tull, eller å jåsse, som det kalles her nord. I tillegg er en av favoritthobbyene mine å lære nye ting, jeg bruker mye av fritiden min på å prøve å gjøre ting jeg aldri har gjort før. Det er utrolig spennende å utfordre seg selv, da vil man alltid lære noe nytt, altså man ender alltid opp med å vinne!

Stipendiatene får et helt spesielt ansvar for de nye elevene og Martin gleder seg.

– Jeg ser absolutt mest frem til å bli kjent med alle de nye elevene! Hvert år er det en helt unik gjeng som starter, og jeg gleder meg til å se hvor fargerike de er.

Han har planer om å ta elevene med ut på tur i mørketiden.

– Jeg vil la dem se stjernehimmelen lyse opp som om noen akkurat slo på en lysbryter og beundre nordlyset som danser. Jeg gleder meg til å være med på å gjøre dette til året elevene aldri vil glemme!

Stipendiatene er viktige

Stipendiatene er en viktig side ved folkehøgskolene. De er nesten jevngamle med de vanlige elevene, men har litt ekstra erfaring. I tillegg har de vært med på planleggingsarbeidet og får ekstra ansvar.

– Krevende og givende å være stipendiat

Et år som stipendiat er svært lærerikt og gir nyttig ledererfaring og et lite innblikk i lærernes oppgaver. De fleste velger å bli stipendiater fordi de trivdes så godt på folkehøgskolen og ønsket seg et år til, men mange kommer også ut med en tydeligere retning på hvilket yrke de ønsker å jobbe mot.

Ledige plasser på Harstad folkehøgskole

Dersom du har lyst til å bli elev på Harstad folkehøgskole, og treffe deres flotte stipendiater, så er det fortsatt mulig å søke. Sjekk linjetilbudet til Harstad folkehøgskole her.

Sengene, og den fantastiske utsikten, venter på nye elever på Harstad folkehøgskole