Rekrutteringsleder ved Winchester University: – Folkehøgskoleelever er best forberedt på studier

David Street reiser verden rundt for å rekruttere studenter til Winchester University. Foto: Winchester University

Folkehøgskoleelever har en egen selvtillit og tilpasningsevne som skiller dem ut fra andre studenter, mener David Street, ansvarlig for internasjonal rekruttering ved Winchester University.

– Folkehøgskoleelever er de beste studentene, sier David Street, ansvarlig for internasjonal rekruttering ved Winchester University.

Hvert år drar flere norske elever over dammen for å studere ved Winchester University. Flere av dem er tidligere folkehøgskoleelever.

– Folkehøgskoleelevene er mer forberedt enn andre studenter, sier Street.

Folkehøgskoleentusiast

– Vi er sannsynligvis det engelske universitetet som har flest norske studenter, sier Street.

I flere år har Street reist til Norge for å rekruttere studenter. Kulturen på Winchester University kan ligne på den norske folkehøgskolen, med små klasser og vektlegging av studentenes stemme.

– Jeg er nok en av de største folkehøgskoleentusiatene som finnes, sier han.

David Street, rekrutteringsleder ved Winchester University, er svært positiv til folkehøgskole.

Modne og selvstendige

– De fleste folkehøgskoleelever har forlatt hjemmet til en annen del av Norge. De vet hvordan de skal vaske klær, få nye venner og utforske seg selv, sier Street.

Selv om Winchester et middels stort universitet, underviser de i relativt små klasser, som også på folkehøgskolene.

David mener folkehøgskoleelever ofte er modne og selvstendige, noe som gir dem en fordel i et akademiske miljø.

– Folkehøgskoleelever har en stemme på folkehøgskolen, og de beholder den stemmen når de kommer til Winchester.

David Street er svært positiv til folkehøgskole. Foto: Terje Wehus

Høyere fullføringsrate

– Folkehøgskoleelever har en egen selvtillit og tilpasningsevne som skiller dem ut fra andre studenter.

David er overbevist om at folkehøgskoleelever ikke kun er bedre forberedt på studier akademisk, men også personlig. Folkehøgskoleelever har en høyere fullføringsrate ved universitetet, ifølge Street.

– De har evnen til å håndtere forskjellige omstendigheter, sier Street.

Folkehøgskolene har linjer innenfor alle kategorier

Utforsk linjene