Leder i AUF: – Ikke stress med veien videre etter videregående

Leder i AUF, Astrid Willa Eide Hoem, er svært positiv til folkehøgskole.

Leder i AUF, Astrid Willa Eide Hoem, mener folkehøgskole er et viktig supplement til annen type skole.

Folkehøgskolene er viktige for at ungdom skal kunne lære mer, få flere venner og reise i både inn- og utland. Skoleslaget er også et viktig supplement til annen type skole, sier leder i Arbeidernes Ungdomsfylking (AUF), Astrid Willa Eide Hoem.

Hun mener folkehøgskolene spiller en viktig rolle i samfunnet.

– Skoleslaget spiller en stor rolle for at unge skal kunne ta et roligere år, etter å ha vært gjennom et stresset og presset videregåendeløp, sier hun.

Les også:

Fpu-lederen anbefaler folkehøgskole: – En god idé

Bekymret generasjon

– På folkehøgskole får man utviklet seg som menneske og lære om noe man selv ønsker, sier Hoem.

Hun peker på at undersøkelser viser at mange unge i dag er mer bekymra enn foreldregenerasjonen.

Ungdom er bekymret for om de kommer til å ha de samme mulighetene som foreldrene sine. For mange i foreldregenerasjonen har verden kun blitt bedre og bedre, mens unge i dag har vært gjennom en pandemi, det er krig i Ukraina og de bekymrer seg for klimakrisa. Det er krevende å være ung i dag.

– Ikke stress

– Har ditt syn på folkehøgskole endret seg etter at du ble politiker?

Egentlig ikke. Det endret seg mer da broren min dro på folkehøgskole og skrøt mye av det i etterkant, sier Hoem.

Hun råder unge til å ikke stresse med veien videre etter videregående.

Du kommer til å ende opp et bra sted uansett. Kanskje velger du litt feil  eller ombestemmer deg underveis, men det har du tid og rom til. Gjerne ta et år på folkehøgskole i tillegg.

Mener folkehøgskolene kan styrke demokratiet

– Kan folkehøgskolene bidra til å styrke demokratiet?

Ja. Flere folkehøgskoler har også politikk og demokrati på timeplanen, sier Hoem.

– Hvordan vil Ap styrke folkehøgskolenes rolle i framtiden?

Det handler om å tilby en trygg økonomi til folkehøgskolene. I tillegg skal det være enkelt og billig for ungdommene å velge det, sier hun.