Derfor mener Ine det er smart å gå på folkehøgskole før du skal studere

Ambassadør Ine forklarer hva hun tok med seg fra folkehøgskolen inn i studentlivet.

Folkehøgskoleambassadør Ine Adserø vet hvordan det er å studere, både med og uten folkehøgskoleerfaring.

23-åringen fra Stjørdal begynte på et årsstudium i Bergen rett fra videregående, fordi hun ønsket å være mest mulig «produktiv», men synes det var ensom og krevende å studere.

Studiene ble en fortsettelse på prestasjonsjaget fra videregående, og hun hadde behov for en annen type mestringsfølelse.

Etter å ha vært elev og stipendiat på folkehøgskole ble hun mer motivert, og studerer nå rettsvitenskap ved UiO.

Les hvorfor Ine mener det er smart å ha et år på folkehøgskole i bagasjen før du blir student.

1. Du får et år uten prestasjonspress

På folkehøgskole får du tid og rom til å tenke på andre ting enn at du skal prestere.

Å ha et år uten eksamen og karakterer vil gjøre deg mer motivert for studietiden når den tiden kommer.

2. Du får kjenne på mestringsfølelse

Mange kjenner på en helt spesiell type mestringsfølelse på folkehøgskole, fordi du tøyer grensene dine og gjør ting som du kanskje aldri har gjort før.

Den typen mestringsfølelse kan du ha med deg som student, for eksempel i eksamenstiden.

Når ting er litt vanskelig, og du kjenner på at du kanskje ikke får til akkurat det du har lyst til, så vet du at jo, det her får du til, du har fått til ting før, og du gjør det nå også.

Les også:

Hvor lenge varer førstegangsvitnemålet?

3. Du får en myk start på det å flytte hjemmefra

På folkehøgskole lærer du hverdagslige ting du trenger for å flytte hjemmefra, som å vaske klær,  lage mat og samarbeide med andre i et kollektiv.

Har du lært «the basics» på folkehøgskolen, får du mindre å tenke på når du blir student.

Les også:

Flytt hjemmefra uten å bli ruinert

4. Du får en mulighet til å kjenne etter hva du trives med

På folkehøgskole får du muligheten til å finne ut av hva det er som interesserer deg, og hva slags hverdag du liker.

Det kan gjøre det lettere å velge riktig studie senere.

5. Du får venner og et utvidet nettverk

På folkehøgskole får du venner fra andre steder i landet og et utvidet nettverk.

Det kan føre til at du ikke bruker like mye tid av studietiden på å etablere et nettverk, fordi du allerede har et veldig godt fundament.

Les også:

Flytter i kollektiv med venner fra folkehøgskolen

6. Du kan bli mindre rastløs

En annen ting med folkehøgskole er at du rett og slett får ristet deg litt løs.

En del studenter kan være veldig rastløse, og slite med å finne roen i det at de skal studere mange, mange år fremover, fordi  de ikke har gjort så mye annet enn å fokusere på skole de siste årene.

Når du går på folkehøgskole, så får du veldig mange opplevelser, og du kan gå inn i studentlivet vel vitende om at du har brukt litt tid på å bare oppdage verden, og bli kjent med deg selv.

7. Du får inn gode rutiner

På folkehøgskole våkner du opp til frokost og morgensamling og har en full dag planlagt for deg.

Dermed får du inn veldig gode rutiner, som du absolutt får bruk for som student.

Finn ledige plasser

Sjekk hvilke folkehøgskole du kan søke på.

Trykk her