Green Friday med bruktmarked

Som en motreaksjon til Black Friday arrangerer Lofoten folkehøgskole Green Friday. Et stort bruktmarked er hovedattraksjonen, men her blir også workshops og muligheter for å reparere eget utstyr.

– De siste årene har Black Friday etter vår mening tatt helt av med tusenvis av rabatter og avslag på ting som folk ikke nødvendigvis trenger, men kjøper likevel på grunn av de sinnsyke tilbudene. Da er det fint å kunne delta på et alternativt arrangement hvor du likevel kan få mange gode tilbud, men på litt andre premisser, sier Tone Hilmen fra Drøbak.

Hun og de fire andre andreårselevene på skolen har sammen med rektor hovedansvar for arrangementet.

– Dette ble en stor suksess da vi gjennomførte for første gang i fjor, og i år håper vi å gjøre det enda større. Både lokalbefolkningen, lærere og elever vil selge klær og utstyr i gymsalen. Her er det definitivt mulig å gjøre noen kupp, lokker hun.

Bruktmarked Lofoten folkehøgskole

Flere gjorde et kupp under fjorårets Green Friday på Lofoten folkehøgskole.

Mye godt utstyr

Med skolen fylt av friluftslivsinteresserte ungdom og lærere er det klart at det blir mye turutstyr til salgs. I fjor kunne du finne alt fra dunjakker og turbukser til bæremeis, telt og sovepose.

– Den beste turbuksa mi kjøpte jeg her i fjor, helt ubrukt. Ny koster den rundt 4000, mens jeg fikk den for 400. Helt fantastisk! Feil størrelse for noen, kan være helt perfekt for andre, sier Tone.

Og det er nettopp slik kvelden har som mål å fungere. Utstyr som av ulike årsaker ligger ubrukt hos deg, kan bli en favoritt hos andre. Restegarn var også populært i fjor, for det strikkes mye på folkehøgskolen.

– Jeg selger for eksempel en stor tursekk og en vanlig bukse, sier Veslemøy Mantor fra Oslo.

– Det er flott med en egen dag som setter fokus på at vi ikke trenger kjøpe alt nytt.

Tekstilrommet på skolen vil være åpent hele kvelden, med både symaskiner og annet utstyr tilgjengelig. Her kan du få hjelp til å reparere flenger eller sy igjen hull, for å få utstyr til å leve litt lenger.

Green friday Lofoten folkehøgskole

Som motvekt til Black friday arrangerer Lofoten folkehøgskole Green friday.

Les mer om Lofoten folkehøgskole

Miljøvennlig med brukt

– Målet er å få til et arrangement som setter fokus på gjenbruk, reparasjon og bevissthet rundt miljøet og forbrukersamfunnet vi lever i, sier Tone.

Selv har hun blitt mer miljøbevisst av å gå på folkehøgskole.

– Skolen har mye fokus på miljø og hva vi som enkeltpersoner kan bidra med. Jeg har blitt mer engasjert etter at jeg kom hit! Det gjør noe med deg å møte jevnaldrende fra hele landet, som har ulike synsvinkler og som diskuterer temaet, sier hun.

– Vi blir engasjerte av å se hva vi kan få til sammen!

Bruktmarked Lofoten folkehøgskole

Fjorårets arrangement samlet mange i gymsalen på Lofoten folkehøgskole. I år håper de å treffe enda flere.

Les også: – Det nytter å bidra!

Grønn skole

Lofoten folkehøgskole har slagordet «grønnere, tøffere, varmere». Det spiller på miljøaspektet vi har på skolen, sier Veslemøy.

Green Friday er bare én av flere aktiviteter på skolen med bærekraft i fokus. Jevnlig er det foredrag med miljø som tema, elevene har deltatt med strandrydding og lærere har delt bilder og vist frem hvordan friluftsliv også påvirker og endrer naturen.

– Skolen har også bevisst trappet ned på antall flyreiser, og vi har hatt flere reparasjonskvelder i høst. Det er fint å kunne gi utstyr litt lengre levetid, sier Tone.

Begge jentene er enige om at brukt utstyr kan være minst like bra som nytt. Tone kjører stolt på morens fjellski fra 1994. Veslemøy bruker stadig de samme fjellskoene hun har hatt i åtte år.

– Hvis jeg ser en guide eller en lærer i helt nytt utstyr blir jeg fort litt skeptisk. Har vedkommende erfaring? Det skal synes at du har vært på tur før! En boblejakke med gaffateip eller bruksmerker er mye bedre enn en uten, sier Veslemøy.