- Det nytter å bidra!

Søppelplukking og strandrydding kan oppleves nyttig. – Det er fint å ikke bare snakke om problemer. På folkehøgskolen gjør vi noe med utfordringene i praksis, sier elevene på Bakketun folkehøgskole.

– Hver tredje lørdag har vi et felles undervisningsopplegg for alle elevene på skolen som vi kaller «Get Involved», forklarer lærer på Bakketun folkehøgskole, Johanne Espe.

– Her går vi gjennom ulike samfunnsaktuelle temaer, og målet er å engasjere elevene til å lære mer om samfunnet rundt seg. Ikke minst om hvordan de kan bidra selv, fortsetter hun.

Forrige lørdag sto bærekraft og miljø på timeplanen. I samarbeid med Gjenbruksstasjonen i Verdal tok de den store strandryddedagen på forskudd. Ellers i landet arrangeres den 5.mai.

– Vi ble delt inn i grupper og fikk ansvar for hvert vårt område som vi skulle rydde. Vi fant overraskende mye søppel, sier Ingeborg Westborg Steel (20) fra Oslo.

søppel strandrydding Bakketun folkehøgskole Verdal elever

Les mer om Bakketun folkehøgskole

– Utrolig mye dritt

– Det er utrolig hvor mye dritt man kan finne på en sånn tur. Det får deg til å tenke over hva du gjør selv, og hvilke spor søppel setter i naturen, fortsetter Ingeborg.

– Her på folkehøgskolen snakker vi ikke bare om problemer, vi gjør noe med utfordringene i praksis. Det er fint, sier Pauline Danielsen (18) fra Solbergelva.

Lørdagen med søppelplukking startet i samlingssalen.

– Før start snakket vi om norske forbruksvaner, og hvor mye søppel som kommer på avveie. Dagens oppgave ville gi et lite innblikk i hvor stort problemet egentlig er, sier lærer Johanne.

søppel strandrydding #nrkplast Verdal Bakketun folkehøgskole

Og det gjorde det uten tvil! Etter noen få timer ut i felt var elevene tilbake med 11 fulle søppelsekker, en sykkel og flere andre store gjenstander.

– Mange av elevene var nok overrasket over hvor mye de fant, spesielt de som ryddet på stranda. Alle de små plastbitene som lå strødd overalt fikk det hele til å virke som en enda større utfordring, fortsetter Johanne.

Les også: Valgfag om bærekraft har gjort oss mer bevisste

Engasjement nytter

Poenget med søppeldagen er også å vise at det nytter å engasjere seg.

søppel strandrydding #nrkplast folkehøgskole elever Verdal Bakketun

– Jeg tror veldig mange fikk seg en aha-opplevelse da de så hvor mye vi plukket på en dag, sier Ingeborg.

– Elevene synes som regel slike oppgaver er spennende, siden det både er praktisk og sosialt. Det er ikke bare noe snakker om, det er også noe vi gjør, sier Johanne.

– I tillegg var det vel heller ingen ulempe at det var blå himmel og sol. Da blir det ekstra hyggelig å rydde sammen ute, legger hun til.

– Hver gang vi er ute på tur med skolen er lærerne veldig opptatt av at vi ikke skal legge igjen spor etter oss. Vi blir alltid minnet å ta med oss alt hjem, og ikke legge igjen noe i naturen. Det er nyttig! Nå ligger det inne i underbevisstheten vår også, sier Markus Foss Hegerstrand (20) fra Sandefjord.

avfall søppel plast strandrydding Verdal Bakketun folkehøgskole

– Mange av elevene var nok overrasket over hvor mye de fant, spesielt de som ryddet på stranda. Alle de små plastbitene som lå strødd overalt fikk det hele til å virke som en enda større utfordring, sier Johanne.

– På samme måte er det søppelsortering overalt på skolen. Mange av elevene er ikke vant til dette hjemmefra, men har fått god opplæring her, legger han til.

– Skolen har generelt et tydelig fokus på at vi ikke skal kaste mat, og de er flinke til å bruke rester. Det er fint å få slike verdier inn genuint. Vi merker at de ansatte her bryr seg, og da er det lettere «å bli smittet» med gode holdninger selv, sier Pia Kristine R. Beiermann (19) fra Haugesund.